• Taideopetus juhlii Vaasassa

Kuvataiteen opetusta on Vaasassa annettu jo 80 vuotta. Vuonna 1942 Vaasan taideyhdistys perusti piirustuskoulun, jonka toiminta jatkui lähes katkeamatta syksyyn 1991 saakka. Silloin kuvataiteen perusopetus siirtyi Vaasan kaupungin työväenopistojen (nykyinen Alma-opisto) huomaan osaksi tavoitteellista valtakunnallisia opetussuunnitelmia noudattavaa taiteen perusopetusta.

Hyvänä kakkosena tulee musiikin opetus. Sen juuret juontavat Vaasan orkesteriyhdistykseen, joka ryhtyi järjestämään opetusta vuonna 1952. Vaasassa syntyneen säveltäjä Toivo Kuulan nimeä kantava musiikkiopisto täyttää tänä vuonna 70 vuotta, sen muskaritoiminta 50 vuotta sekä rytmimusiikki- ja tanssiosasto 30 vuotta.

Kaiken kaikkiaan Vaasassa tarjotaan seitsemän taiteenalan perusopetusta. Tanssi, käsityö, teatteritaide, sirkus ja mediataide tulivat vähitellen mukaan viime vuosituhannen jälkipuoliskolla täydentämään kuvataidetta ja musiikkia.

Taideopetuksen juhlavuosi näyttäytyy kaikille vaasalaisille erilaisissa näyttelyissä, esityksissä ja konserteissa, mikäli pandemiatilanne sen vain sallii. Lue lisää Vaasan kaupungin asukaslehdestä tai kaupungin verkkosivulta.

Kuvituskuva

Taideopetus juhlii Vaasassa

Ideoita yhdistyksen toimintaan?

Mitä Vaasan taideyhdistyksen pitäisi sinun mielestäsi tehdä? Kerro ajatuksistasi jollekin hallituksen jäsenistä tai lähetä yhdistykselle sähköpostia, niin hallitus keskustelee mahdollisuuksista toteuttaa ideasi.   TH

Hyvää joulua! God jul!

Vaasan taideyhdistys toivottaa kaikille taiteen ja kulttuurin ystäville oikein hyvää ja rauhallista joulua. Vasa konstförening tillönskar alla konstens och kulturens vänner en riktigt god och fridful jul.

Yhdistyksen nettisivut uudistuivat

Vaasan taideyhdistyksen nettisivujen uudistustyö saatiin päätökseen juuri sopivasti ennen joulua. Sivujen ulkoasua ja toteutusta pähkäilivät yhdistyksen puolesta erityisesti varapuheenjohtaja Tarja Hautamäki ja hallituksen jäsen Aimo Nyberg sekä WebAula Oy:n edustajana Henna Franke.   Tiesitkö?-välilehdeltä löydät vaasalaista taide- ja kulttuurielämää koskettavia huomioita, kannanottoja, pikku-uutisia ja muuta

Palanen Vaasan taidehistoriaa tallentui videolle

Kuntsin taidekokoelmasta koottu näyttely oli esillä Kuntsin modernin taiteen museossa Vaasassa keväällä 2021. Näyttely juhlisti samalla konsuli Simo Kuntsin perustaman säätiön 50-vuotista taivalta. Vaasan taideyhdistys tuki juhlanäyttelyn videotaltiointia. Suurelle yleisölle tarkoitettu video on julkaistu Esa Siltaloppi Median Youtube-kanavalla.

Vaasan kaupungin taideomaisuudesta on huolehdittava

Vaasan taideyhdistyksen vuosikokous (9.11.2020) otti kantaa Vaasan kaupungin taideomaisuuden hoitoon. Vuosikokous haluaa kiirehtiä asianmukaisten varastotilojen rakentamista Vaasan kaupungin museoiden tarpeisiin ja katsomaan Wärtsilän alueen tulevaisuutta myös kulttuurin näkökulmasta.