• Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustukset myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Marja Kolu vetää mosaiikki- ja muotokuvatyöpajoja Vaasassa, Laihialla, Uudessakaarlepyyssä ja Vöyrillä. Yhteistyössä ovat mukana Vaasan Setlementtiyhdistys, Laihian nuoriso- ja kulttuuritoimi sekä Vöyrin ja Uudenkaarlepyyn kirjastot. Työpajoihin voivat osallistua eri-ikäiset ihmiset.

Maakunnan palvelutaloissa taas soivat viulut. Satu Sundénin johdolla ikäihmiset saavat kokeilla viulunsoittoa. Ennakkotaitoja ei tarvita vaan ensikertalaisetkin ovat tervetulleita soittamaan. Tavoitteena on mm. olla mukana valtakunnallisen ikääntymistä juhlistavan taide- ja kulttuurifestivaali Armaksen ohjelmatarjonnassa lokakuussa.

Kulttuurilautakunnan hakukriteereissä mainittiin, että halukkuus toteuttaa taidetoimintaa poikkitaiteellisesti yhdessä toisen maakuntataiteilijan avustuksen saajan kanssa on eduksi. Vaikka yhteistyötä taiteilijoilte ei ehdottomasti edellytetäkään, jäämme silti mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää.

Kolulla ja Sundénilla on kalenterivuosi aikaa toteuttaa työsuunnitelmansa. Molemmat saivat suuruudeltaan 5 000 euron avustuksen.

Kuva: SvetlanaKv Pixabaystä

Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustus á 5 000 euroa myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Viertolan isäntä

Tarja Hautamäen haastattelu

Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme.

Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja faktatkin tahtovat meiltä unohtua. Tehtäviinsä hyvin valmistautuneet oppaat osaavat kertoa kohteistaan oleellisen, tiivistetysti ja mielenkiintoisilla mausteilla täydennettyinä.

Vuosikokouksen päätöksiä

Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa 20.4.2022 valittiin puheenjohtajaksi uudelleen Jukka Porola ja samoin myös nykyinen hallitus jatkamaan entisellä kokoonpanolla. Hallituksen jäsenet: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio, Erkki Salminen ja Pirjo Rautio. Kannanottoja ei tällä kertaa annettu. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin perinteistä toimintaa, jota yhdistys

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulun perustamisesta 80-vuotta

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulu perustettiin 80 vuotta sitten. Koulu toimi vuodesta 1942 vuoteen 1991. Kesäkuussa 1991 Vaasan taideyhdistyksen (piirustuskoulu) kuvataidekoulu kunnallistettiin, ja tästä eteenpäin koulun opetus on jatkunut osana TAITEEN PERUSOPETUS kokonaisuutta.   TAIKON täyttää 30 vuotta. ”Vaasassa taiteen perusopetusta annetaan yleisen oppimäärän mukaisesti käsityössä, mediataiteessa,

Vuosikokous – Årsmöte 2022

Arvoisat Vaasan taideyhdistyksen jäsenet! Tervetuloa vuosikokoukseen 20.4.2022 klo 18. Osoite: Kauppapuistikko 23, SFV:n kokoushuone. Kokousaasiakirjat tulevat nähtäville 6.4. hallituksen kokouksen jälkeen vain tämän sivuston jäsensivuille (pitää kirjautua). Jos sinulla on ongelmia kirjautumisessa jäsensivuillemme, ole yhteydessä Aimo Nybergiin, aimonyberg(at)gmail.com

Kyniä ja taidemaalaustarvikkeita

Rahaa haettavana osallistavaan taidetoimintaan

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta on päättänyt myöntää 5 000 euron suuruiset  maakuntataiteilijan avustukset kahdelle päätoimisille ammattitaiteilijalle, jotka asuvat ja työskentelevät Pohjanmaan maakunnassa ja joiden toiminta myös toteutuu Pohjanmaan maakunnassa.

Piirretyt kasvot

Pohjanmaan liitto tuki kuvataiteilijoita

Vaasalaiset taiteilijat Cata Ahlbäck, Tuija Arina-Sundelin, Ossi Lehto sekä työryhmä Harri Lehtinen ja Susanna Paavola-Lehtinen saivat Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunnalta kohdeavustuksen näyttelyihin, jotka pidetään Black Wall Galleryssa ja Makers’ Galleryssa Vaasassa sekä Galleria Spectrassa Kristiinankaupungissa.

Platformin taiteilijaresidenssille toiminta-avustus

Taiteen edistämiskeskus (Taike) haluaa vahvistaa ammattimaisen taiteentekemisen edellytyksiä sekä edistää taiteilijoiden työllisyyttä jakamalla toiminta-avustuksia eri taiteenaloille. Yksi tuen saajista oli vaasalaisen nykytaideyhdistys Platformin residenssitoiminta, jolle myönnettiin 20 000 euron avustus.

Kuvituskuva

Taideopetus juhlii Vaasassa

Kuvataiteen opetusta on Vaasassa annettu jo 80 vuotta. Vuonna 1942 Vaasan taideyhdistys perusti piirustuskoulun, jonka toiminta jatkui lähes katkeamatta syksyyn 1991 saakka. Silloin kuvataiteen perusopetus siirtyi Vaasan kaupungin työväenopistojen (nykyinen Alma-opisto) huomaan osaksi tavoitteellista valtakunnallisia opetussuunnitelmia noudattavaa taiteen perusopetusta.

Ideoita yhdistyksen toimintaan?

Mitä Vaasan taideyhdistyksen pitäisi sinun mielestäsi tehdä? Kerro ajatuksistasi jollekin hallituksen jäsenistä tai lähetä yhdistykselle sähköpostia, niin hallitus keskustelee mahdollisuuksista toteuttaa ideasi.

Yhdistyksen nettisivut uudistuivat

Vaasan taideyhdistyksen nettisivujen uudistustyö saatiin päätökseen juuri sopivasti ennen joulua. Sivujen ulkoasua ja toteutusta pähkäilivät yhdistyksen puolesta erityisesti varapuheenjohtaja Tarja Hautamäki ja hallituksen jäsen Aimo Nyberg sekä WebAula Oy:n edustajana Henna Franke.   Tiesitkö?-välilehdeltä löydät vaasalaista taide- ja kulttuurielämää koskettavia huomioita, kannanottoja, pikku-uutisia ja muuta

Palanen Vaasan taidehistoriaa tallentui videolle

Kuntsin taidekokoelmasta koottu näyttely oli esillä Kuntsin modernin taiteen museossa Vaasassa keväällä 2021. Näyttely juhlisti samalla konsuli Simo Kuntsin perustaman säätiön 50-vuotista taivalta. Vaasan taideyhdistys tuki juhlanäyttelyn videotaltiointia. Suurelle yleisölle tarkoitettu video on julkaistu Esa Siltaloppi Median Youtube-kanavalla.

Vaasan kaupungin taideomaisuudesta on huolehdittava

Vaasan taideyhdistyksen vuosikokous (9.11.2020) otti kantaa Vaasan kaupungin taideomaisuuden hoitoon. Vuosikokous haluaa kiirehtiä asianmukaisten varastotilojen rakentamista Vaasan kaupungin museoiden tarpeisiin ja katsomaan Wärtsilän alueen tulevaisuutta myös kulttuurin näkökulmasta.