Platformin taiteilijaresidenssille toiminta-avustus

Taiteen edistämiskeskus (Taike) haluaa vahvistaa ammattimaisen taiteentekemisen edellytyksiä sekä edistää taiteilijoiden työllisyyttä jakamalla toiminta-avustuksia eri taiteenaloille. Yksi tuen saajista oli vaasalaisen nykytaideyhdistys Platform, jonka residenssitoiminnalle myönnettiin 20 000 euron avustus. Platform on vuonna 2000 perustettu, taiteilijoiden vetämä nykytaiteelle omistettu projektihuone ja residenssiohjelma Vaasassa.

Kaiken kaikkiaan Taike rahoitti eri taideyhteisöjen toimintaa 13,7 miljoonalla eurolla. Toiminta-avustuksen sai lähes 200 taidealan yhteisöä. Avustuksen suuruudet vaihtelivat 20 000 eurosta 650 000 euroon. Keskimääräinen avustussumma on 70 000 euroa. Päätöksiä varten Taike kuuli seitsemää valtion taidetoimikuntaa.

Yhdistyksen hallitukseen valittiin

17.4.2024 Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa valittiin jatkamaan puheenjohtajana Jukka Porola. Hallitus jatkaa entisellä kokoonpanolla yhdellä muutoksella: Pirjo Raution jäädessä pois tilalle valittiin Jennifer Lipkin.  VTY:n hallituksen jäsenet ovat: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Jennifer Lipkin, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio ja Erkki Salminen. Kannanottoja ei tällä

Vielä ehtii ehdottaa Opistotalolle uutta nimeä

Maasillan kupeessa sijaitseva entinen Opistotalo on muuttunut taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden työskentelytilaksi. Uuden käyttötarkoituksen myötä rakennukselle saa ehdottaa uutta nimeä. Kaikille avoin nimikilpailu on avoinna 29.2.2024 saakka. Opistotalon tiloissa toimii parikymmentä tekijää kuvataiteen, musiikin, teatterin, elokuvan ja tanssin aloilta. Heillä on käytössään työhuoneita, harjoitus- ja esitystiloja.