Platformin taiteilijaresidenssille toiminta-avustus

Taiteen edistämiskeskus (Taike) haluaa vahvistaa ammattimaisen taiteentekemisen edellytyksiä sekä edistää taiteilijoiden työllisyyttä jakamalla toiminta-avustuksia eri taiteenaloille. Yksi tuen saajista oli vaasalaisen nykytaideyhdistys Platform, jonka residenssitoiminnalle myönnettiin 20 000 euron avustus. Platform on vuonna 2000 perustettu, taiteilijoiden vetämä nykytaiteelle omistettu projektihuone ja residenssiohjelma Vaasassa.

Kaiken kaikkiaan Taike rahoitti eri taideyhteisöjen toimintaa 13,7 miljoonalla eurolla. Toiminta-avustuksen sai lähes 200 taidealan yhteisöä. Avustuksen suuruudet vaihtelivat 20 000 eurosta 650 000 euroon. Keskimääräinen avustussumma on 70 000 euroa. Päätöksiä varten Taike kuuli seitsemää valtion taidetoimikuntaa.

Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat piirissä gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen iloittelua maalausten välissä.

Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustus á 5 000 euroa myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Viertolan isäntä

Tarja Hautamäen haastattelu

Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme.

Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja faktatkin tahtovat meiltä unohtua. Tehtäviinsä hyvin valmistautuneet oppaat osaavat kertoa kohteistaan oleellisen, tiivistetysti ja mielenkiintoisilla mausteilla täydennettyinä.

Vuosikokouksen päätöksiä

Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa 20.4.2022 valittiin puheenjohtajaksi uudelleen Jukka Porola ja samoin myös nykyinen hallitus jatkamaan entisellä kokoonpanolla. Hallituksen jäsenet: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio, Erkki Salminen ja Pirjo Rautio. Kannanottoja ei tällä kertaa annettu. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin perinteistä toimintaa, jota yhdistys