Taidekaupungin tarinoita sadan vuoden ajalta

Vaasassa on pitkät perinteet taidekaupunkina. Sata vuotta sitten, marraskuussa 1917 perustettu Vaasan taideyhdistys-Vasa konstförening herätti suurta innostusta paikkakunnalla. Vaikka aika oli levotonta, ensimmäisen toimintavuoden aikana yhdistykseen liittyi lähes 300 jäsentä.

Perustajajäsenissä oli paljon liikemiehiä ja toisaalta kulttuuriväkeä. Merkittäviä vaikuttajia olivat tohtori Karl Hedman ja kauppaneuvos Frithjof Tikanoja. Yksi voimahahmoista oli konsuli Victor Bruun, Vaasan Höyrymyllyn johtaja.

Taideyhdistyksen ensimmäinen kulttuuriteko oli heti näyttävä. Vuoden 1918 lopulla järjestettiin iso taidenäyttely, jossa oli mukana monia kotimaisia kärkinimiä ja peräti 27 Helene Schjerfbeckin teosta.

Suurten saavutusten joukkoon kuuluu taideyhdistyksen piirustuskoulun perustaminen. Koulu aloitti vuonna 1942. Vastaavia kouluja oli tuolloin Viipurissa, Turussa ja Helsingissä. Nykyään koulu on osa Vaasan kaupungin taiteen perusopetusta.

Sadan vuoden aikana taideyhdistys on koonnut merkittävän taidekokoelman, lähes 300 teosta. Vuonna 1998 kokoelma lahjoitettiin Vaasan kaupungille. Kokoelman peruskiviin kuuluu Helene Schjerfbeckin teos La Petite Servante. Se on hankittu tuosta ensimmäisestä näyttelystä, lähes sata vuotta sitten.

Yhdistyksen perustajien haaveena oli perustaa kaupunkiin oma taidemuseo, mutta se unelma ei koskaan toteutunut. Vuosien varrella yhdistyksen taideteoksia on sijoitettu mm. kaupunginkirjastoon, keskussairaalaan ja Svenska Klubbenille.

Juhlavuotenaan Vaasan taideyhdistys on julkaissut kaksikielisen historiikin Tarinoita taidekaupungista, Berättelser från en konststad. Kirja on nimensä mukaisesti kokoelma tarinoita. Yksi tarina kertoo arpajaistauluja voittaneesta rehtorista. Kirjasta voi lukea myös piirustuskoulun tytöistä, konservaattorin katseesta, Einarin matkoista ja grafiikanprässistä. Teosta on myytävänä mm. Pohjanmaan museossa ja Grosin kirjakaupassa.

Vaasan taideyhdistyksen kokoelmasta koottu näyttely on parhaillaan esillä Pohjanmaan museossa.

Ideoita yhdistyksen toimintaan?

Mitä Vaasan taideyhdistyksen pitäisi sinun mielestäsi tehdä? Kerro ajatuksista jollekin hallituksen jäsenistä tai lähetä yhdistykselle sähköpostia, niin hallitus keskustelee mahdollisuuksista toteuttaa ideasi. Hallitus kokoontuu seuraavan kerran keskiviikkona 19.1.2022.   TH

Hyvää joulua! God jul!

Vaasan taideyhdistys toivottaa kaikille taiteen ja kulttuurin ystäville oikein hyvää ja rauhallista joulua. Vasa konstförening tillönskar alla konstens och kulturens vänner en riktigt god och fridful jul.

Yhdistyksen nettisivut uudistuivat

Vaasan taideyhdistyksen nettisivujen uudistustyö saatiin päätökseen juuri sopivasti ennen joulua. Sivujen ulkoasua ja toteutusta pähkäilivät yhdistyksen puolesta erityisesti varapuheenjohtaja Tarja Hautamäki ja hallituksen jäsen Aimo Nyberg sekä WebAula Oy:n edustajana Henna Franke.   Tiesitkö?-välilehdeltä löydät vaasalaista taide- ja kulttuurielämää koskettavia huomioita, kannanottoja, pikku-uutisia ja muuta