Taidekaupungin tarinoita sadan vuoden ajalta

Vaasassa on pitkät perinteet taidekaupunkina. Sata vuotta sitten, marraskuussa 1917 perustettu Vaasan taideyhdistys-Vasa konstförening herätti suurta innostusta paikkakunnalla. Vaikka aika oli levotonta, ensimmäisen toimintavuoden aikana yhdistykseen liittyi lähes 300 jäsentä.

Perustajajäsenissä oli paljon liikemiehiä ja toisaalta kulttuuriväkeä. Merkittäviä vaikuttajia olivat tohtori Karl Hedman ja kauppaneuvos Frithjof Tikanoja. Yksi voimahahmoista oli konsuli Victor Bruun, Vaasan Höyrymyllyn johtaja.

Taideyhdistyksen ensimmäinen kulttuuriteko oli heti näyttävä. Vuoden 1918 lopulla järjestettiin iso taidenäyttely, jossa oli mukana monia kotimaisia kärkinimiä ja peräti 27 Helene Schjerfbeckin teosta.

Suurten saavutusten joukkoon kuuluu taideyhdistyksen piirustuskoulun perustaminen. Koulu aloitti vuonna 1942. Vastaavia kouluja oli tuolloin Viipurissa, Turussa ja Helsingissä. Nykyään koulu on osa Vaasan kaupungin taiteen perusopetusta.

Sadan vuoden aikana taideyhdistys on koonnut merkittävän taidekokoelman, lähes 300 teosta. Vuonna 1998 kokoelma lahjoitettiin Vaasan kaupungille. Kokoelman peruskiviin kuuluu Helene Schjerfbeckin teos La Petite Servante. Se on hankittu tuosta ensimmäisestä näyttelystä, lähes sata vuotta sitten.

Yhdistyksen perustajien haaveena oli perustaa kaupunkiin oma taidemuseo, mutta se unelma ei koskaan toteutunut. Vuosien varrella yhdistyksen taideteoksia on sijoitettu mm. kaupunginkirjastoon, keskussairaalaan ja Svenska Klubbenille.

Juhlavuotenaan Vaasan taideyhdistys on julkaissut kaksikielisen historiikin Tarinoita taidekaupungista, Berättelser från en konststad. Kirja on nimensä mukaisesti kokoelma tarinoita. Yksi tarina kertoo arpajaistauluja voittaneesta rehtorista. Kirjasta voi lukea myös piirustuskoulun tytöistä, konservaattorin katseesta, Einarin matkoista ja grafiikanprässistä. Teosta on myytävänä mm. Pohjanmaan museossa ja Grosin kirjakaupassa.

Vaasan taideyhdistyksen kokoelmasta koottu näyttely on parhaillaan esillä Pohjanmaan museossa.

Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981. Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja

Vuosikokous 4.4. 2023

Jäsenkirje 1/2023 lähtee maaliskuun alussa, sähköpostilla sekä paperikirjeenä niille, joilla ei ole s-postia, tai eivät ole vielä halunneet s-postiaan yhdistykselle ilmoittaa. Vuosikokouksen asiakirjat löytyvät 6.3. alkaen JÄSENILLE alasivulta. Kirjautumiseen käytetään s-postia ja salasaana. Ole yhteydessä (Tarja Hautamäki tai Aimo Nyberg), jos Sinulla ei vielä ole