Vaasan taideyhdistyksen tervehdys Kuntsin säätiön 50-vuotisjuhlassa

Vaasan taideyhdistyksen varapuheenjohtaja Tarja Hautamäki onnitteli Kuntsin säätiötä sen kunniaksi järjestetyssä 50vuotisjuhlassa ja näyttelyssä 29.5.2021 Kuntsin modernin taiteen museossa

Hyvät Kuntsin säätiön edustajat ja finissageyleisö
Bästa representanter av Kuntsis stiftelse och finissagepublik

Viime vuosisadan alkupuolella koko Euroopassa vellovan yhteiskunnallisen kuohunnan keskellä taiteen vaaliminen oli noussut sivistyneistön ihanteeksi. Niin kävi Vaasassakin. Asialla oli monia vaasalaisia merkkihenkilöitä, heistä tunnetuimpia olivat ehkä Karl Hedman, A. W. Stenfors ja Frithjof Tikanoja, jotka yhdessä noin 30 muun perustajajäsenen kanssa lausuivat Vaasan taideyhdistyksen (Vasa konstförening) syntysanat 7. marraskuuta 1917.

Den nya föreningens övergripande syfte var att väcka ett intresse för bildkonsten i Vasa län och att uppmuntra till att utöva konst. Från och med det första verksamhetsåret fanns det tre stora drömmar som bara väntade på att bli genomförda och att bli verklighet i vardagen. Konstföreningens medlemmar ville grunda en skola för undervisning i bildkonst, skaffa konstverk till föreningens konstsamling och grunda ett eget konstmuseum.

Ensimmäinen unelma, Taideyhdistyksen piirustuskoulu, näki päivänvalon vuonna 1942. Mutta kun monet vaasalaiset kulttuuripalvelut kunnallistettiin 1990luvulla, myös taideyhdistyksen piirustuskoulun toiminta siirtyi Vaasan kaupungille jatkuen edelleen osana taiteen perusopetuksen tarjontaa.

Den andra drömmen föreningens konstsamling inleddes redan år 1918 med den första anskaffningen Helene Schjerfbecks La Petite Servante. Fast konstföreningen år 1998 donerade sin konstsamling med nästan 300 konstverk till Vasa stads ägo har föreningen ännu 2000talet fortsatt anskaffningar till sin samling med ojämna mellanrum.

Vuosikymmenten saatossa taideyhdistyksen rinnalle ilmaantui vähitellen muitakin vaasalaisia taiteen kerääjiä. Oivana esimerkkinä on konsuli Simo Kuntsi, jonka vuonna 1970 perustama ja hänen nimeänkantava säätiö sekä taidekokoelma ovat täällä tänään juhlittavanamme ja osaltaan toteuttamassa taideyhdistyksen sääntöihinkin kirjattua tavoitetta kiinnostuksen herättämisestä kuvataiteeseen.

Kuntsis stiftelse var initiativtagare när Kuntsin modernin taiteen museo (Kuntsi museum för modern konst) öppnades år 2007. Museets verksamhet baserades på stiftelsens samlingar. På det här viset förverkligades också Vasa konstförenings hundraåriga dröm om ett konstmuseum.

Näyttää siis siltä, että Vaasan taideyhdistykselle on löytynyt vahvat ja aikaansaavat perilliset ja taideyhdistys voi hyvillä mielin ttäytyä taustalle tukemaan nuoremman sukupolven ponnisteluja taiteen vaalimiseksi kuten yli satavuotiaalle vanhukselle hyvin sopiikin. Vaasan taideyhdistys on antanut panoksensa tämän juhlanäyttelyn tallennekulujen kattamiseksi ja toivoo, että tallenne on Kuntsin modernin taiteen museon lisäksi myös muiden Vaasan kaupungin museoiden käytettävissä. Lisäksi Vaasan taideyhdistys antaa 50vuotiaalle Kuntsin säätiölle lahjan, joka viime vuosituhannella yleensä ojennettiin saajalleen ruskeassa kirjekuoressa.

Näillä sanoilla haluan Vaasan taideyhdistyksen puolesta onnitella Kuntsin säätiötä menestyksekkään 50vuotisen taipaleen johdosta.

Med dessa ord vill jag på Vasa konstföreningens vägnar gratulera Kuntsis stiftelse för de 50 framgångsrika åren.

Nuoret vaasalaiset kuvataiteilijat-haastattelusarja, osa 1: Ia Kuula

INNOSTUSTA, INTUITIOTA JA ROHKEITA KOKEILUJA   Iloinen ja puhelias kuvataiteilija Ia Kuula (s.1989) ottaa minut vastaan ekokauppa Ekosopissa, jossa hän päivisin työskentelee, ja jonka hän myös omistaa yhdessä miehensä kanssa. Kuulan taiteilijuus näkyy Ekosopissa: kaupan seinällä huomion vangitsee Kuulan värikäs teos nimeltä Moder jord. Kuula

Vaasan taidemuseoissa nyt upeat näyttelyt!

Suosittelijana: Aimo Nyberg, kuvataiteen lehtori, eläkkeellä. VTY ry:n hallituksen jäsen. Nyt on Vaasan taidemuseoissa todella hyvä kattaus! Kaikista näistä alempana mainitsemistani näyttelykokonaisuuksista löytyy oma erityinen lähestymiskulmansa, ja jokaisessa näissä näkyy myös taitavien kuraattorien tekemät laadukkaat ratkaisut. Näyttelyt ovat esillä aina alkusyksyyn asti, eli aikaa on

Taideyhdistyksen viestintää monipuolistetaan

Vaasan Taideyhdistyksen viime kokouksessa perustettu viestintä tiimi /koko yhdistyksen hallitus tavoittelee yhdistyksellemme parempaa näkyvyyttä pian myös uusilla somekanavilla! Lähiaikoina otetaan käyttöön Facebook ja Instagram näiden kotisivujen rinnalle! Myös näiden kotisivujen ajankohtaisuutta halutaan lisätä. Tämän mahdollistaa se, että päivityksiä on nyt tekemässä aikaisempaa useampi henkilö. Otamme

Yhdistyksen hallitukseen valittiin