Mielipide Vöyrinkaupungin konepaja-alueen kaavoituksesta

Vaasan taideyhdistys keskusteli kokouksessaan 30.11. 2022 Wärtsilän alueen mahdollisuuksista edistää Vaasan kaupungin taide- ja kulttuuritoimintaa tulevaisuudessa.

Yhdistyksen kannanotto

Vaasan kaupungin kaavoitus

Vöyrinkaupungin konepaja-alue (ak1125)

Wärtsilän laaja ja monipuolinen alue aivan kaupungin sydämessä tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia monien kulttuurin tilatarpeiden ratkaisemiseen Vaasassa. Kaupunginkirjasto aivan Wärtsilän alueen vieressä on yksi kaupungin keskeisiä kulttuurikeskuksia, joten vapautuva teollisuusalue antaisi myös monenlaiselle kulttuuritoiminnalle uutta tilaa ja toimintamahdollisuuksia hyvien kulkuyhteyksien ansiosta.

Vaasan taideyhdistys esittää, että kaupungin museoiden kokoelmakeskus sijoitetaan Wärtsilän alueelle. Sieltä on lyhyt matka kaupungin omiin museoihin ja riittävästi tilaa erilaisiin toimintoihin kuten konservointiin, tutkimustyöhön sekä teosten huoltamiseen ja matkakuntoon laittamiseen.

Wärtsilältä vapautuvat teollisuushallit antavat erinomaiset puitteet taideteosten ja museoesineiden kokoelmakeskukselle. Tiloissa on mahdollista toteuttaa myös suosituksi tulleita taiteen varastonäyttelyitä, vanhojen esineiden kunnostuskursseja, konservointityönäytöksiä ja muita tapahtumia.

Tukholmalaiset arkkitehtiopiskelijat esittivät monia ennakkoluulottomia visioita Wärtsilän alueen uudelle käytölle. Vaasan taideyhdistyksen lähtökohtana on ratkaista ne käytännön tarpeet, jotka ovat jo hyvin pitkään olleet tiedossa mutta jääneet muiden hankkeiden jalkoihin.

Vaasan kaupunginteatterin lavastamo toimii vuokratiloissa monen kilometrin päässä ja tarvitsisi nykyistä paremmat tilat keskikaupungilta. Teattereille tarjoutuisi tässä myös mahdollisuus tekniseen yhteistyöhön vaikkapa yhteisessä yhtiössä.

Nuoret ovat pitkään vaatineet kaupunkiin bändien harjoituspaikkoja ja isoa festivaali- ja keikkatilaa. Teollisuushalli olisi säänkestävä ja tyylin mukainen ratkaisu.

Vaasassa 30.11. 2022

Vaasan taideyhdistyksen hallitus
Sirpa Sainio, sihteeri

Yhdistyksen hallitukseen valittiin

17.4.2024 Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa valittiin jatkamaan puheenjohtajana Jukka Porola. Hallitus jatkaa entisellä kokoonpanolla yhdellä muutoksella: Pirjo Raution jäädessä pois tilalle valittiin Jennifer Lipkin.  VTY:n hallituksen jäsenet ovat: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Jennifer Lipkin, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio ja Erkki Salminen. Kannanottoja ei tällä

Vielä ehtii ehdottaa Opistotalolle uutta nimeä

Maasillan kupeessa sijaitseva entinen Opistotalo on muuttunut taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden työskentelytilaksi. Uuden käyttötarkoituksen myötä rakennukselle saa ehdottaa uutta nimeä. Kaikille avoin nimikilpailu on avoinna 29.2.2024 saakka. Opistotalon tiloissa toimii parikymmentä tekijää kuvataiteen, musiikin, teatterin, elokuvan ja tanssin aloilta. Heillä on käytössään työhuoneita, harjoitus- ja esitystiloja.