Mielipide Vöyrinkaupungin konepaja-alueen kaavoituksesta

Vaasan taideyhdistys keskusteli kokouksessaan 30.11. 2022 Wärtsilän alueen mahdollisuuksista edistää Vaasan kaupungin taide- ja kulttuuritoimintaa tulevaisuudessa.

Yhdistyksen kannanotto

Vaasan kaupungin kaavoitus

Vöyrinkaupungin konepaja-alue (ak1125)

Wärtsilän laaja ja monipuolinen alue aivan kaupungin sydämessä tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia monien kulttuurin tilatarpeiden ratkaisemiseen Vaasassa. Kaupunginkirjasto aivan Wärtsilän alueen vieressä on yksi kaupungin keskeisiä kulttuurikeskuksia, joten vapautuva teollisuusalue antaisi myös monenlaiselle kulttuuritoiminnalle uutta tilaa ja toimintamahdollisuuksia hyvien kulkuyhteyksien ansiosta.

Vaasan taideyhdistys esittää, että kaupungin museoiden kokoelmakeskus sijoitetaan Wärtsilän alueelle. Sieltä on lyhyt matka kaupungin omiin museoihin ja riittävästi tilaa erilaisiin toimintoihin kuten konservointiin, tutkimustyöhön sekä teosten huoltamiseen ja matkakuntoon laittamiseen.

Wärtsilältä vapautuvat teollisuushallit antavat erinomaiset puitteet taideteosten ja museoesineiden kokoelmakeskukselle. Tiloissa on mahdollista toteuttaa myös suosituksi tulleita taiteen varastonäyttelyitä, vanhojen esineiden kunnostuskursseja, konservointityönäytöksiä ja muita tapahtumia.

Tukholmalaiset arkkitehtiopiskelijat esittivät monia ennakkoluulottomia visioita Wärtsilän alueen uudelle käytölle. Vaasan taideyhdistyksen lähtökohtana on ratkaista ne käytännön tarpeet, jotka ovat jo hyvin pitkään olleet tiedossa mutta jääneet muiden hankkeiden jalkoihin.

Vaasan kaupunginteatterin lavastamo toimii vuokratiloissa monen kilometrin päässä ja tarvitsisi nykyistä paremmat tilat keskikaupungilta. Teattereille tarjoutuisi tässä myös mahdollisuus tekniseen yhteistyöhön vaikkapa yhteisessä yhtiössä.

Nuoret ovat pitkään vaatineet kaupunkiin bändien harjoituspaikkoja ja isoa festivaali- ja keikkatilaa. Teollisuushalli olisi säänkestävä ja tyylin mukainen ratkaisu.

Vaasassa 30.11. 2022

Vaasan taideyhdistyksen hallitus
Sirpa Sainio, sihteeri

Nuoret vaasalaiset kuvataiteilijat-haastattelusarja, osa 1: Ia Kuula

INNOSTUSTA, INTUITIOTA JA ROHKEITA KOKEILUJA   Iloinen ja puhelias kuvataiteilija Ia Kuula (s.1989) ottaa minut vastaan ekokauppa Ekosopissa, jossa hän päivisin työskentelee, ja jonka hän myös omistaa yhdessä miehensä kanssa. Kuulan taiteilijuus näkyy Ekosopissa: kaupan seinällä huomion vangitsee Kuulan värikäs teos nimeltä Moder jord. Kuula

Vaasan taidemuseoissa nyt upeat näyttelyt!

Suosittelijana: Aimo Nyberg, kuvataiteen lehtori, eläkkeellä. VTY ry:n hallituksen jäsen. Nyt on Vaasan taidemuseoissa todella hyvä kattaus! Kaikista näistä alempana mainitsemistani näyttelykokonaisuuksista löytyy oma erityinen lähestymiskulmansa, ja jokaisessa näissä näkyy myös taitavien kuraattorien tekemät laadukkaat ratkaisut. Näyttelyt ovat esillä aina alkusyksyyn asti, eli aikaa on

Taideyhdistyksen viestintää monipuolistetaan

Vaasan Taideyhdistyksen viime kokouksessa perustettu viestintä tiimi /koko yhdistyksen hallitus tavoittelee yhdistyksellemme parempaa näkyvyyttä pian myös uusilla somekanavilla! Lähiaikoina otetaan käyttöön Facebook ja Instagram näiden kotisivujen rinnalle! Myös näiden kotisivujen ajankohtaisuutta halutaan lisätä. Tämän mahdollistaa se, että päivityksiä on nyt tekemässä aikaisempaa useampi henkilö. Otamme

Yhdistyksen hallitukseen valittiin