Viertolan isäntä

Tarja Hautamäen haastattelu

Oppailla tärkeä tehtävä

Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme.

Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja faktatkin tahtovat meiltä unohtua. Tehtäviinsä hyvin valmistautuneet oppaat osaavat kertoa kohteistaan oleellisen, tiivistetysti ja mielenkiintoisilla mausteilla täydennettyinä.

Vaasa-Mustasaari oppaat ry Vasa-Korsholm guider rf saivat täydennystä osaavaan joukkoonsa, kun kymmenen uuden auktorisoidun oppaan ryhmä valmistui 17.5. 2022.

Uusien oppaiden joukkoon kuuluu Vaasan Taideyhdistyksen varapuheenjohtaja Tarja Hautamäki.

Onnittelut ja menestystä tähän uuteen työhösi!

Linkki Vaasa-Mustasaari oppaiden  ja  VisitVaasan sivuille.

Tarja Hautamäen haastattelu

Haastattelijana Aimo Nyberg
VTY:n hallituksen jäsen, kotisivuvastaava

Olet tehnyt pitkän työuran kulttuurialan ammattilaisena. Nyt tämä työ saa upean lisän ns. ruohonjuuritasolla Vaasa-Mustasaari oppaana. Koetko tämän tärkeäksi myös itsellesi?

Oppaana toimiminen on ehkä jopa merkityksellisempää itselle kuin asiakkaille. Se antaa oivan tilaisuuden päästä omaan kotiseutuun pintaa syvemmälle. Opastusta valmistellessa on perehdyttävä opastettavaan kohteeseen tai reittiin monestakin eri näkökulmasta ja samalla oppii itsekin paljon sellaista, mitä ei ole ennen tiennyt tai johon ei ole kiinnittänyt huomiota.

Oppaat saavat koulutuksessa valmiudet esitellä Vaasan seutua monipuolisesti. Mitkä osa-alueet itse koet itsellesi kiinnostavimmiksi?

Sellaista osa-aluetta ei varmaan olekaan, josta ei jotain itsellekin kiinnostavaa löytyisi. Paljon riippuu tarkastelunäkökulmasta ja näkökulmia taas on mukava vaihdella oman mielen tai asiakasryhmien mukaan. Kiinnostuksen kohteet voivat myös vaihtua päivien tai jopa vuodenaikojenkin mukaan. Esimerkiksi meri oli vielä 100 vuotta sitten usein tärkein reitti kaupungin sisäisessä julkisessa liikenteessä. Kesä ja talvi toivat siihen omat aivan erilaiset haasteensa, joita ei tänä päivänä tule edes ajatelleeksi. Jotakin rakennusta voi puolestaan katsella arkkitehtuurinsa ilmentymänä, siellä toimineiden virastojen, liikkeiden tai yritysten näkökulmasta taikka tutkia rakennuksessa eri aikakausina asuneiden tai toimineiden ihmisten elämäntarinoita ja heidän saavutuksiaan. Mahdollisuuksia on lukemattomia.

Miten opaskurssi sujui? Kauanko se kesti? Vaikuttiko korona-aika kurssilaisten fiilikseen?

Koulutus järjestettiin Alma-opistossa koko lukuvuoden kestävänä kurssina, joka huipentui käytännön opastuskokeeseen liikkuvassa linja-autossa. Opetusta oli kerran viikossa tiistai-iltaisin ja saimme kuulla monia oman alansa vierailevia asiantuntijoita, jotka kertoivat Vaasan ja Mustasaaren historiasta, hallinnosta ja taloudesta sekä nykypäivästä. Kurssin ohjelmassa oli myös tuiki tarpeellista äänenkäyttö- ja esiintymiskoulutusta. Korona tosin kuritti myös kurssin toteutusta. Opetus järjestettiin osittain etänä eikä kaikkiin tutustumiskohteisiinkaan päästy pandemian vuoksi, mikä luonnollisesti latisti kurssilaisten innostusta jossain määrin.

Kielitaitoisena ja itsekin maailmaa kiertäneenä olet erinomainen lisä turistien opastamiseen uskoakseni missä tahansa Vaasan seudun kohteessa. Onko sinulla uusia ideoita turisteille tarjottavista kiertoajaluista tai muista räätälöidyistä kohde-esittelyistä tai retkistä?

Vaasassa järjestetään paljon suuria yleisötilaisuuksia, joihin tulee esiintyjiä ja yleisöä kauempaakin. Tässä voisi olla saumaa juuri näille kohderyhmille räätälöidyille opastuksille. Esimerkiksi monet esiintymään kutsutut näkevät vierailunsa aikana käytännössä vain hotellin ja esiintymispaikan. Aikaa omatoimiseen paikkakuntaan perehtymiseen ei liiaksi ole mutta monia saattaisi kuitenkin kiinnostaa kuulla ja nähdä Vaasaa enemmänkin. Yhteistyössä tapahtumajärjestäjien kanssa tämä saataisiin joustavasti järjestymään vierailuohjelman yhteyteen.

Vaasa on ollut vuosikymmenet, voisi jopa vuosisatoja yksi maamme merkittävimpiä kaupunkeja. Ja on tätä edelleenkin. Kulttuurin ja taiteen osalta voidaan sanoa, että meillä on täällä paljon arvokasta, jota tulee vaalia. Kirjailija Marko Hautala kysyy kolumnissaan (Vaasa-lehti 18.5. 2022) ”Miksi Vaasa maksaa kulttuurista?” Millaisena sinä näet Vaasan näkymät jatkossa kulttuuri ja taidekaupunkina?

Kulunutta fraasia ”perinteet velvoittavat” lainaten voisi sanoa, että Vaasalla on viisaasti perinteitään kunnioittaen edessään loistava tulevaisuus kulttuuri- ja taidekaupunkina. Vaasassa on kokoonsa nähden suuria kulttuurilaitoksia, jotka ovat kehittyneet vuosien saatossa taidemesenaattien perinnön pohjalta ja päätyneet Vaasan kaupungin haltuun. Siksi sanotaankin, että Vaasan kaupungin kulttuurin sijoitetut eurot menevät kirjaimellisesti seiniin eli lukumääräisesti monien suurten rakennusten ylläpitokustannuksiin.

Kaupungin omistamien laitosten tehtävä tänään on – tai ainakin pitäisi olla – mahdollistaa ja antaa puitteet (seinät) kulttuurin eri ilmiöiden kukoistukselle. Kulttuuria uudistava, rikastuttava ja yleisöä puhuttava sisältö syntyy instituutioita useammin siellä, missä sitä vähiten odottaisi – monesti jopa kadulla. Kaupungin kulttuurihallinnon tehtävä on kuunnella herkällä korvalla ajan virtauksia ja olla avoin uusille kulttuurin ja taiteen ilmentymille sekä antaa niille mahdollisuus päästä yleiseen keskusteluun.

Entisten mesenaattien kaltaisia kulttuuriin sijoittavia paksulompakkoisia henkilöitä Vaasassa ei tällä hetkellä ole mutta entisten mesenaattien jäämistöjä on säätiöitetty ja varoja sijoitettu niin, että tuotoilla voidaan tukea ja edistää kaupungin kulttuurielämää. Säätiöiden ja rahastojen kirstunvartijoilta sopiikin toivoa viisautta ja ennakkoluulottomuutta, jotta Vaasan kaupunki pysyy kulttuurikaupunkien ykkössarjassa.

Vaasan kaupunki / Visit Vaasa tekee upeaa työtä kaupunkimme markkinoimisessa. Monia vahvuuksia, kuten vahvaa energiateollisuutta tuodaan hienosti esiin. Suurien tapahtumien järjestäminen vaatii puitteita, sekä osaajia että tiloja, myös hyvää mainetta. Millaista tulevaisuutta itse toivot Vaasalle kansainvälisenä kaupunkina?

Rajoja ylittävällä yhteistyöllä voi parantaa maailmaa, kunhan siinä sivussa muistaa, että pisimmät välimatkat eivät aina ole maantieteellisiä.

Vaasan kaupungin kulttuuritoimessa on hyviä suunnitelmia, ja paljon on jo tehtykin, sen suhteen, että huomioidaan erilaiset kohderyhmät mm. ikäihmiset, lapset, nuoret, nyt myös mm. ukrainalaiset sotaa pakenevat äidit ja lapset. Tällainen työ vaatii sekä pitkäjänteistä tekemistä, että spontaaniakin reagointia. Oppaiden työtä tarvitaan tässäkin. Ja yhteistyötä kansalaisjärjestöjen ym. kanssa.  Millaiseksi toivot oman roolisi oppaana muodostuvan?

Aika näyttää.

Kiitos haastattelusta

Kuvituskuvana on Edvin Hevonkosken VIERTOLAN ISÄNTÄ (1986) Asevelikylän Edvininpolulta, jossa katseltavaa riittää kaikkina vuodenaikoina. Vaasa-Mustasaari oppaiden kävelykierroksia on tarjolla tänä vuonna 2022 kesäkuusta alkaen. Kuva: Tarja Hautamäki.

Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustus á 5 000 euroa myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Vuosikokouksen päätöksiä

Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa 20.4.2022 valittiin puheenjohtajaksi uudelleen Jukka Porola ja samoin myös nykyinen hallitus jatkamaan entisellä kokoonpanolla. Hallituksen jäsenet: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio, Erkki Salminen ja Pirjo Rautio. Kannanottoja ei tällä kertaa annettu. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin perinteistä toimintaa, jota yhdistys

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulun perustamisesta 80-vuotta

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulu perustettiin 80 vuotta sitten. Koulu toimi vuodesta 1942 vuoteen 1991. Kesäkuussa 1991 Vaasan taideyhdistyksen (piirustuskoulu) kuvataidekoulu kunnallistettiin, ja tästä eteenpäin koulun opetus on jatkunut osana TAITEEN PERUSOPETUS kokonaisuutta.   TAIKON täyttää 30 vuotta. ”Vaasassa taiteen perusopetusta annetaan yleisen oppimäärän mukaisesti käsityössä, mediataiteessa,