Maisema meren rannalta

Taidetta prosenttiperiaatteella Vaasan keskussairaalaan

Vaasan keskussairaalan H-rakennuksen suunnittelussa sovellettiin prosenttiperiaattetta ja osana uudisrakennushanketta pantiin pystyyn taidetyöryhmä huolehtimaan taidehankinnoista. Työryhmän suunnittelemaan kokonaisuuteen kuuluu uusien taideteosten lisäksi deponoituja teoksia ja valokuvia hyvinvointialueen kunnista kuvatulosteina rakennuksen eri pinnoilla.

Uudisrakennushankkeen arkkitehtuurisuunnittelun teemaksi oli annettu Pohjanmaan rannikko ja tätä teemaa tukee myös H-rakennuksen taidekokonaisuus.  Teema jakautuu kerroksissa alateemoiksi, jotka ovat satama (00 ja 0-kerros), laguunit (1. – 3. kerros), ranta (4. – 6. kerros) ja meri (7.- 8. kerrokset). Pohjanmaan rannikko -teema näkyykin useissa sairaalan teoksissa.

Taidehankkeen tavoitteena oli alusta alkaen tehdä taiteilijavalinnat mahdollisimman avoimesti ja niin, että kaikilla taiteilijoilla on yhtäläinen mahdollisuus tarjoutua taiteen toteuttajaksi. Alkuvuodesta 2021 toteutettu avoin portfoliohaku kiinnosti taiteilijoita laajasti ja portfolioita saatiin yhteensä 225 kappaletta. Uusia töitä tilattiin yhdeksän – mukana myös vaasalaisillekin tuttuja taiteilijanimiä kuten Paula Blåfield ja Geir Byrkjeland.

Myös valokuvatapettien ja valokuvataulujen kuvat haettiin avoimen valokuvahaun kautta. Alkuvuodesta 2021 käynnissä olleen avoimen valokuvahaun kautta saatiin yhteensä lähes 1000 valokuvaa. Näiden joukosta on valittu 33 valokuvaa – vähintään yksi kaikista kuntayhtymän kunnista. Osa valokuvista on toteutettu sairaalan seinille valokuvatapetteina ja osa suurina valokuvatauluina. Lisäksi sairaalan seiniltä löytyy valokuvaaja Tero Makkosen luontoaiheisia kuvatulosteita.

Vaasan keskussairaalan H-rakennuksen taidekokonaisuus on esitelty verkossa tarinapankissa. Sieltä selviää niin taiteilijoiden kuin heidän teostensakin tarinat pintaa syvemmältä.

Yhdistyksen hallitukseen valittiin

17.4.2024 Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa valittiin jatkamaan puheenjohtajana Jukka Porola. Hallitus jatkaa entisellä kokoonpanolla yhdellä muutoksella: Pirjo Raution jäädessä pois tilalle valittiin Jennifer Lipkin.  VTY:n hallituksen jäsenet ovat: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Jennifer Lipkin, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio ja Erkki Salminen. Kannanottoja ei tällä

Vielä ehtii ehdottaa Opistotalolle uutta nimeä

Maasillan kupeessa sijaitseva entinen Opistotalo on muuttunut taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden työskentelytilaksi. Uuden käyttötarkoituksen myötä rakennukselle saa ehdottaa uutta nimeä. Kaikille avoin nimikilpailu on avoinna 29.2.2024 saakka. Opistotalon tiloissa toimii parikymmentä tekijää kuvataiteen, musiikin, teatterin, elokuvan ja tanssin aloilta. Heillä on käytössään työhuoneita, harjoitus- ja esitystiloja.