Maisema meren rannalta

Taidetta prosenttiperiaatteella Vaasan keskussairaalaan

Vaasan keskussairaalan H-rakennuksen suunnittelussa sovellettiin prosenttiperiaattetta ja osana uudisrakennushanketta pantiin pystyyn taidetyöryhmä huolehtimaan taidehankinnoista. Työryhmän suunnittelemaan kokonaisuuteen kuuluu uusien taideteosten lisäksi deponoituja teoksia ja valokuvia hyvinvointialueen kunnista kuvatulosteina rakennuksen eri pinnoilla.

Uudisrakennushankkeen arkkitehtuurisuunnittelun teemaksi oli annettu Pohjanmaan rannikko ja tätä teemaa tukee myös H-rakennuksen taidekokonaisuus.  Teema jakautuu kerroksissa alateemoiksi, jotka ovat satama (00 ja 0-kerros), laguunit (1. – 3. kerros), ranta (4. – 6. kerros) ja meri (7.- 8. kerrokset). Pohjanmaan rannikko -teema näkyykin useissa sairaalan teoksissa.

Taidehankkeen tavoitteena oli alusta alkaen tehdä taiteilijavalinnat mahdollisimman avoimesti ja niin, että kaikilla taiteilijoilla on yhtäläinen mahdollisuus tarjoutua taiteen toteuttajaksi. Alkuvuodesta 2021 toteutettu avoin portfoliohaku kiinnosti taiteilijoita laajasti ja portfolioita saatiin yhteensä 225 kappaletta. Uusia töitä tilattiin yhdeksän – mukana myös vaasalaisillekin tuttuja taiteilijanimiä kuten Paula Blåfield ja Geir Byrkjeland.

Myös valokuvatapettien ja valokuvataulujen kuvat haettiin avoimen valokuvahaun kautta. Alkuvuodesta 2021 käynnissä olleen avoimen valokuvahaun kautta saatiin yhteensä lähes 1000 valokuvaa. Näiden joukosta on valittu 33 valokuvaa – vähintään yksi kaikista kuntayhtymän kunnista. Osa valokuvista on toteutettu sairaalan seinille valokuvatapetteina ja osa suurina valokuvatauluina. Lisäksi sairaalan seiniltä löytyy valokuvaaja Tero Makkosen luontoaiheisia kuvatulosteita.

Vaasan keskussairaalan H-rakennuksen taidekokonaisuus on esitelty verkossa tarinapankissa. Sieltä selviää niin taiteilijoiden kuin heidän teostensakin tarinat pintaa syvemmältä.

Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981. Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja

Vuosikokous 4.4. 2023

Jäsenkirje 1/2023 lähtee maaliskuun alussa, sähköpostilla sekä paperikirjeenä niille, joilla ei ole s-postia, tai eivät ole vielä halunneet s-postiaan yhdistykselle ilmoittaa. Vuosikokouksen asiakirjat löytyvät 6.3. alkaen JÄSENILLE alasivulta. Kirjautumiseen käytetään s-postia ja salasaana. Ole yhteydessä (Tarja Hautamäki tai Aimo Nyberg), jos Sinulla ei vielä ole