VIIVA ELÄÄ! – Piirustuskilpailu

Tiedote Vaasan kouluille /kuvataidetta opettaville

Yhdistyksellämme on ilo ja kunnia kutsua teidät ja oppilaanne mukaan syksyn tapahtumiin: Juhlaseminaariin lokakuun lopulla ja piirustuskilpailuun – VIIVA ELÄÄ!

Piirustuskilpailu käynnistyy heti koulujen alkaessa.

Piirustuskilpailu juhlistaa piirustuksen/kuvataiteen opetusta Vaasassa. Taideyhdistyksen piirustuskoulu perustettiin 80-vuotta sitten vuonna 1942. Koulu siirtyi kaupungin ylläpitämäksi ja osaksi taiteen perusopetusta vuonna 1992.

Yhteistyöterveisin

Aimo Nyberg
Kuvisope, eläkkeellä
Vaasan Taideyhdistyksen hallituksen jäsen

Ohjeet opettajille piirustuskilpailuun VIIVA ELÄÄ!

Aika: 15.8. – 30.9.2022

Yhteyshenkilö Aimo Nyberg 050 3308540

OHJEET OPETTAJALLE

1. Toimita koulusi kilpailutyöt viikolla 39 eli 26–30.9. osoitteeseen TAIKON,
    Itäinen Kasarmintori 7–9, Kasarmi 11.
  2. Paketoi hyvin! Jätä paketti Taikoniin VIIVA ELÄÄ! PALAUTUSPÖYDÄLLE
  3. Paketin päälle vielä

Lähettäjä (opettajan nimi) ja  töiden palautusosoite: (työt tuodaan takaisin marraskuun alussa)

Töiden arviointikriteereissä painotetaan:

Ikäkaudet huomioiden (neljä sarjaa) tekijän into ja taito käyttää perinteisiä piirtimiä ideansa esittämisessä omalla persoonallisella tavallaan. Plussaa saa kekseliäisyydestä aiheen valinnassa. Aiheet voivat olla:

1. havaintopiirustuksia (lähiympäristön kohteita, esineitä, omia havaintoja jne.) tai
  2. mielikuvituksen lentoa!

JOKAISESSA kilpailutyössä tulee olla kuvapuolella tekijän signeeraus.
Työn taustapuolelle teipataan tai liimataan TIEDOT OSALLISTUJASTA – lappu:
Tekijän nimi, teoksen aihe tai nimi, koulu ja luokka / ikäluokka
Huom! Vain 1–3 työtä/osallistuja!

Vaasan Taideyhdistys jakaa stipendejä 29.10. 2022 juhlaseminaarissa. Taideyhdistys pitää itsellään oikeuden määrittää jaettavien stipendien määrän ja suuruudet.

Tuomaristoon kutsutaan mukaan entisiä piirustuskoulun/kuvataidekoulun oppilaita ja kaksi yhdistyksen hallituksen jäsentä.
Kilpailutöistä kootaan myös näyttely Taikonin tiloihin 11.10.–4.11. 2022.

TIEDOT OSALLISTUJASTA (opettaja monistaa tarvittaessa lisää)
Liimataan/teipataan jokaiseen kilpailuun lähetettävään piirustuksen taustapuolelle.

TEKIJÄN NIMI     _______________________________________________________

TEOKSEN NIMI     ______________________________________________________

KOULU JA LUOKKA _____________________________________________________

alakoulu 1-3 lk.    alakoulu 4-6 lk.   yläkoulu   lukio/ 2.aste

Nämä ohjeet on lähetetty kaikille Vaasan kouluille viikolla 32

Nuoret vaasalaiset kuvataiteilijat-haastattelusarja, osa 1: Ia Kuula

INNOSTUSTA, INTUITIOTA JA ROHKEITA KOKEILUJA   Iloinen ja puhelias kuvataiteilija Ia Kuula (s.1989) ottaa minut vastaan ekokauppa Ekosopissa, jossa hän päivisin työskentelee, ja jonka hän myös omistaa yhdessä miehensä kanssa. Kuulan taiteilijuus näkyy Ekosopissa: kaupan seinällä huomion vangitsee Kuulan värikäs teos nimeltä Moder jord. Kuula

Vaasan taidemuseoissa nyt upeat näyttelyt!

Suosittelijana: Aimo Nyberg, kuvataiteen lehtori, eläkkeellä. VTY ry:n hallituksen jäsen. Nyt on Vaasan taidemuseoissa todella hyvä kattaus! Kaikista näistä alempana mainitsemistani näyttelykokonaisuuksista löytyy oma erityinen lähestymiskulmansa, ja jokaisessa näissä näkyy myös taitavien kuraattorien tekemät laadukkaat ratkaisut. Näyttelyt ovat esillä aina alkusyksyyn asti, eli aikaa on

Taideyhdistyksen viestintää monipuolistetaan

Vaasan Taideyhdistyksen viime kokouksessa perustettu viestintä tiimi /koko yhdistyksen hallitus tavoittelee yhdistyksellemme parempaa näkyvyyttä pian myös uusilla somekanavilla! Lähiaikoina otetaan käyttöön Facebook ja Instagram näiden kotisivujen rinnalle! Myös näiden kotisivujen ajankohtaisuutta halutaan lisätä. Tämän mahdollistaa se, että päivityksiä on nyt tekemässä aikaisempaa useampi henkilö. Otamme

Yhdistyksen hallitukseen valittiin