Vaasan taidemuseoissa nyt upeat näyttelyt!

Suosittelijana: Aimo Nyberg, kuvataiteen lehtori, eläkkeellä. VTY ry:n hallituksen jäsen.

Nyt on Vaasan taidemuseoissa todella hyvä kattaus!
Kaikista näistä alempana mainitsemistani näyttelykokonaisuuksista löytyy oma erityinen lähestymiskulmansa, ja jokaisessa näissä näkyy myös taitavien kuraattorien tekemät laadukkaat ratkaisut.

Näyttelyt ovat esillä aina alkusyksyyn asti, eli aikaa on käydä näitä katsomassa vaikka useammankin kerran ja mielellään yhdessä näyttelyssä kerrallaan. On hyvä käyttää aikaa niin yksittäisiin teoksiin kuin myös kyseiseen näyttelyyn valittujen teosten välisen vuoropuhelun tutkiskeluun. Kaikesta ei tarvitse tietenkään pitää, mutta utelias ainakin kannattaa olla.

Olen ihastunut näihin kaikkiin kolmeen näyttelyyn, eli Tikanojan taidekodin, Pohjanmaan museon, ja Kuntsin modernin taiteen museon kesänäyttelyihin. Suosittelen lämpimästi näyttelyihin tutustumista – sekä vaasalaisille, että muillekin. Vaasaan kannattaa nyt todella tulla kauempaakin! On hienoa todeta Vaasan olevan edelleen aivan kärkipaikkoja, kun kuvataiteen ystävät, kulttuurin kuluttajat suunnittelevat kesäajan matkakohteitaan.

Tikanojan taidekodissa:
Idän henkisyys

Pohjanmaan museolla:
Who is Roger Broo?

Kuntsin modernin taiteen museossa kolme näkökulmaa Kuntsin Säätiön kokoelmaan:
Hetkiä ja kehoja

Katso myös Vaasan kaupungin sivuilta erinomainen tiivistelmä kulttuuritarjonnasta:
Kulttuuritarjonta Vaasassa ja seudulla

Vaasan seudun kulttuuritarjonta tarjoaa vuoden jokaiselle päivälle runsaasti elämyksiä.
Vaasa panostaakin Suomen kaupungeista eniten kulttuuriin suhteessa asukaslukuun.

Teksti ja kuva: Aimo Nyberg

Taideyhdistyksen viestintää monipuolistetaan

Vaasan Taideyhdistyksen viime kokouksessa perustettu viestintä tiimi /koko yhdistyksen hallitus tavoittelee yhdistyksellemme parempaa näkyvyyttä pian myös uusilla somekanavilla! Lähiaikoina otetaan käyttöön Facebook ja Instagram näiden kotisivujen rinnalle! Myös näiden kotisivujen ajankohtaisuutta halutaan lisätä. Tämän mahdollistaa se, että päivityksiä on nyt tekemässä aikaisempaa useampi henkilö. Otamme

Yhdistyksen hallitukseen valittiin

17.4.2024 Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa valittiin jatkamaan puheenjohtajana Jukka Porola. Hallitus jatkaa entisellä kokoonpanolla yhdellä muutoksella: Pirjo Raution jäädessä pois tilalle valittiin Jennifer Lipkin.  VTY:n hallituksen jäsenet ovat: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Jennifer Lipkin, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio ja Erkki Salminen. Kannanottoja ei tällä

Vielä ehtii ehdottaa Opistotalolle uutta nimeä

Maasillan kupeessa sijaitseva entinen Opistotalo on muuttunut taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden työskentelytilaksi. Uuden käyttötarkoituksen myötä rakennukselle saa ehdottaa uutta nimeä. Kaikille avoin nimikilpailu on avoinna 29.2.2024 saakka. Opistotalon tiloissa toimii parikymmentä tekijää kuvataiteen, musiikin, teatterin, elokuvan ja tanssin aloilta. Heillä on käytössään työhuoneita, harjoitus- ja esitystiloja.