Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981.

Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja se on tämä täällä Vaasassa!

Edelfeltin maalaustaidetta kyllä löytyy Vaasan museoista. Ainakin nämä: Pohjanmaan museossa on Karl Hedmanin kokoelmissa kolme: San Telmo, Sevilla – muisto Feriasta, Juutalaistyttö/ Muisto Espanjasta, ja Yksisilmäinen karjalainen. Lähde: The Karl Hedman Art Collection, Vaasa 2009.

Joista viimeksi mainittu on Vaasan Taideyhdistyksen kokoelmissa.

ALBERT EDELFELT Yksisilmäinen karjalainen/Enögd karelare, 1879 öljy kankaalle/olja på duk, 53 x 41 merk.o.reun.kesk./sign.h.kant.m A Edelfelt, VTY/VKF 197

Tekstin koonti ja kuva: Aimo Nyberg

Vielä ehtii ehdottaa Opistotalolle uutta nimeä

Maasillan kupeessa sijaitseva entinen Opistotalo on muuttunut taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden työskentelytilaksi. Uuden käyttötarkoituksen myötä rakennukselle saa ehdottaa uutta nimeä. Kaikille avoin nimikilpailu on avoinna 29.2.2024 saakka. Opistotalon tiloissa toimii parikymmentä tekijää kuvataiteen, musiikin, teatterin, elokuvan ja tanssin aloilta. Heillä on käytössään työhuoneita, harjoitus- ja esitystiloja.

Vuosikokous 4.4. 2023

Jäsenkirje 1/2023 lähtee maaliskuun alussa, sähköpostilla sekä paperikirjeenä niille, joilla ei ole s-postia, tai eivät ole vielä halunneet s-postiaan yhdistykselle ilmoittaa. Vuosikokouksen asiakirjat löytyvät 6.3. alkaen JÄSENILLE alasivulta. Kirjautumiseen käytetään s-postia ja salasaana. Ole yhteydessä (Tarja Hautamäki tai Aimo Nyberg), jos Sinulla ei vielä ole