Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981.

Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja se on tämä täällä Vaasassa!

Edelfeltin maalaustaidetta kyllä löytyy Vaasan museoista. Ainakin nämä: Pohjanmaan museossa on Karl Hedmanin kokoelmissa kolme: San Telmo, Sevilla – muisto Feriasta, Juutalaistyttö/ Muisto Espanjasta, ja Yksisilmäinen karjalainen. Lähde: The Karl Hedman Art Collection, Vaasa 2009.

Joista viimeksi mainittu on Vaasan Taideyhdistyksen kokoelmissa.

ALBERT EDELFELT Yksisilmäinen karjalainen/Enögd karelare, 1879 öljy kankaalle/olja på duk, 53 x 41 merk.o.reun.kesk./sign.h.kant.m A Edelfelt, VTY/VKF 197

Tekstin koonti ja kuva: Aimo Nyberg

Vuosikokous 4.4. 2023

Jäsenkirje 1/2023 lähtee maaliskuun alussa, sähköpostilla sekä paperikirjeenä niille, joilla ei ole s-postia, tai eivät ole vielä halunneet s-postiaan yhdistykselle ilmoittaa. Vuosikokouksen asiakirjat löytyvät 6.3. alkaen JÄSENILLE alasivulta. Kirjautumiseen käytetään s-postia ja salasaana. Ole yhteydessä (Tarja Hautamäki tai Aimo Nyberg), jos Sinulla ei vielä ole