Piirretyt kasvot

Pohjanmaan liitto tuki kuvataiteilijoita

Vaasalaiset taiteilijat Cata Ahlbäck, Tuija Arina-Sundelin, Ossi Lehto sekä työryhmä Harri Lehtinen ja Susanna Paavola-Lehtinen saivat Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunnalta kohdeavustuksen näyttelyihin, jotka pidetään Black Wall Galleriassa ja Makers’ Galleryssa Vaasassa sekä Galleria Spectrassa Kristiinankaupungissa.

Cata Ahlbäck on kuvataiteilija, taidemaalari ja taidegraafikko. Hän tekee suurikokoisia akryylimaalauksia ja pienikokoista grafiikkaa. Grafiikan töissä hän yhdistää valokuvaa ja grafiikan eri tekniikoita kuten monotypiaa ja paperigrafiaa. Teoksissa on usein mukana kierrätysmateriaaleja osana teosta.

Tuija Arina-Sundelin on taidegraafikko ja maalari, jota kiinnostaa mm. unen ja todellisuuden väliin sijoittuva rajatila. Hieman surrealistiset työnsä hän toteuttaa eri grafiikan tekniikoilla tai maalaten öljyväreillä. Värit ja tunne ovat tärkeitä elementtejä hänen taiteessaan.

Ossi Lehto on taidemaalari, jonka ilmaisutyyli on informalistinen ja expressionistinen, tekniikan ollessa abstrakti akryylimaalaus alustalle joka on naarmutettu epätasaiseksi. Viime vuosina hänen työnsä ovat heijastaneet luonnon kaoottista luonnetta tämän päivän maailmassa, konflikteja, sotia, syrjäytymistä ja turvattomuutta.

Työryhmä Harri Lehtinen ja Susanna Paavola-Lehtinen ovat pitäneet jo 20 yhteisnäyttelyä. Lehtinen on kuvataiteilija ja Paavola-Lehtinen on keramiikkataiteilija, jolle mieluisia aiheita ovat ihmishahmot sekä eläimet, etenkin linnut ja hevoset.

Kyniä ja taidemaalaustarvikkeita

Rahaa haettavana osallistavaan taidetoimintaan

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta on päättänyt myöntää 5 000 euron suuruiset  maakuntataiteilijan avustukset kahdelle päätoimisille ammattitaiteilijalle, jotka asuvat ja työskentelevät Pohjanmaan maakunnassa ja joiden toiminta myös toteutuu Pohjanmaan maakunnassa.

Platformin taiteilijaresidenssille toiminta-avustus

Taiteen edistämiskeskus (Taike) haluaa vahvistaa ammattimaisen taiteentekemisen edellytyksiä sekä edistää taiteilijoiden työllisyyttä jakamalla toiminta-avustuksia eri taiteenaloille. Yksi tuen saajista oli vaasalaisen nykytaideyhdistys Platformin residenssitoiminta, jolle myönnettiin 20 000 euron avustus.

Kuvituskuva

Taideopetus juhlii Vaasassa

Kuvataiteen opetusta on Vaasassa annettu jo 80 vuotta. Vuonna 1942 Vaasan taideyhdistys perusti piirustuskoulun, jonka toiminta jatkui lähes katkeamatta syksyyn 1991 saakka. Silloin kuvataiteen perusopetus siirtyi Vaasan kaupungin työväenopistojen (nykyinen Alma-opisto) huomaan osaksi tavoitteellista valtakunnallisia opetussuunnitelmia noudattavaa taiteen perusopetusta.

Ideoita yhdistyksen toimintaan?

Mitä Vaasan taideyhdistyksen pitäisi sinun mielestäsi tehdä? Kerro ajatuksistasi jollekin hallituksen jäsenistä tai lähetä yhdistykselle sähköpostia, niin hallitus keskustelee mahdollisuuksista toteuttaa ideasi.