Piirretyt kasvot

Pohjanmaan liitto tuki kuvataiteilijoita

Vaasalaiset taiteilijat Cata Ahlbäck, Tuija Arina-Sundelin, Ossi Lehto sekä työryhmä Harri Lehtinen ja Susanna Paavola-Lehtinen saivat Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunnalta kohdeavustuksen näyttelyihin, jotka pidetään Black Wall Galleriassa ja Makers’ Galleryssa Vaasassa sekä Galleria Spectrassa Kristiinankaupungissa.

Cata Ahlbäck on kuvataiteilija, taidemaalari ja taidegraafikko. Hän tekee suurikokoisia akryylimaalauksia ja pienikokoista grafiikkaa. Grafiikan töissä hän yhdistää valokuvaa ja grafiikan eri tekniikoita kuten monotypiaa ja paperigrafiaa. Teoksissa on usein mukana kierrätysmateriaaleja osana teosta.

Tuija Arina-Sundelin on taidegraafikko ja maalari, jota kiinnostaa mm. unen ja todellisuuden väliin sijoittuva rajatila. Hieman surrealistiset työnsä hän toteuttaa eri grafiikan tekniikoilla tai maalaten öljyväreillä. Värit ja tunne ovat tärkeitä elementtejä hänen taiteessaan.

Ossi Lehto on taidemaalari, jonka ilmaisutyyli on informalistinen ja expressionistinen, tekniikan ollessa abstrakti akryylimaalaus alustalle joka on naarmutettu epätasaiseksi. Viime vuosina hänen työnsä ovat heijastaneet luonnon kaoottista luonnetta tämän päivän maailmassa, konflikteja, sotia, syrjäytymistä ja turvattomuutta.

Työryhmä Harri Lehtinen ja Susanna Paavola-Lehtinen ovat pitäneet jo 20 yhteisnäyttelyä. Lehtinen on kuvataiteilija ja Paavola-Lehtinen on keramiikkataiteilija, jolle mieluisia aiheita ovat ihmishahmot sekä eläimet, etenkin linnut ja hevoset.

Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat piirissä gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen iloittelua maalausten välissä.

Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustus á 5 000 euroa myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Viertolan isäntä

Tarja Hautamäen haastattelu

Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme.

Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja faktatkin tahtovat meiltä unohtua. Tehtäviinsä hyvin valmistautuneet oppaat osaavat kertoa kohteistaan oleellisen, tiivistetysti ja mielenkiintoisilla mausteilla täydennettyinä.

Vuosikokouksen päätöksiä

Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa 20.4.2022 valittiin puheenjohtajaksi uudelleen Jukka Porola ja samoin myös nykyinen hallitus jatkamaan entisellä kokoonpanolla. Hallituksen jäsenet: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio, Erkki Salminen ja Pirjo Rautio. Kannanottoja ei tällä kertaa annettu. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin perinteistä toimintaa, jota yhdistys