Vaasan kaupungin taideomaisuudesta on huolehdittava

Vaasan taideyhdistyksen vuosikokous (9.11.2020) otti kantaa Vaasan kaupungin taideomaisuuden hoitoon. Vuosikokous haluaa kiirehtiä asianmukaisten varastotilojen rakentamista Vaasan kaupungin museoiden tarpeisiin ja katsomaan Wärtsilän alueen tulevaisuutta myös kulttuurin näkökulmasta.

Lisäksi vuosikokous valitsi hallituksen puheenjohtajaksi Jukka-Pekka Porolan ja hallitukseen uutena jäsenenä Aimo Nybergin. Hallituksessa jatkavat entiset jäsenet Tarja Hautamäki, Tuulikki Kouhi, Pirjo Rautio, Sirpa Sainio ja Erkki Salminen.

Vaasan taideyhdistyksen vuosikokouksen kannanotto:

Vaasan kaupungin museot tunnetaan maailmalla merkittävistä taidekokoelmistaan. Niitä lainataan paljon näyttelyihin ympäri maailmaa. Jotta saamme vielä tulevaisuudessakin olla ylpeitä Vaasan maineesta taidekaupunkina ja vaasalaisten mesenaattien keräämistä taidekokoelmista, kaupungin on huolehdittava omaisuuden arvon säilymisestä.

Vaasan taideyhdistys esittää, että kaupungin museoiden kokoelmakeskus sijoitetaan Wärtsilän alueelle Onkilahden rantaan. Sieltä on lyhyt matka kaupungin omiin museoihin ja riittävästi tilaa erilaisiin toimintoihin kuten konservointiin, tutkimustyöhön sekä teosten huoltamiseen ja matkakuntoon laittamiseen.

Teokset pysyvät kiinnostavina ja niiden arvo säilyy vain, jos niitä säilytetään oikeanlaisissa lämpötila- ja kosteusolosuhteissa. Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan talousarvion 2020 mukaan asia on edelleen ratkaisematta jo vuosia sitten tehdystä tarveselvityksestä huolimatta.

Wärtsilältä vapautuvat teollisuushallit antavat erinomaiset puitteet taideteosten ja museoesineiden kokoelmakeskukselle. Tiloissa on mahdollista toteuttaa myös suosituksi tulleita taiteen varastonäyttelyitä, vanhojen esineiden kunnostuskursseja, konservointityönäytöksiä ja muita tapahtumia.

Wärtsilän laaja ja monipuolinen alue aivan kaupungin sydämen tuntumassa tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia. Vaasan kaupunginteatterin lavastamo voisi siirtyä alueelle kaukana sijaitsevista vuokratiloistaan. Ammattiteatterit voisivat jopa laittaa hynttyynsä yhtiömuotoisesti yhteen ja tuottaa teattereissa tarvittavan tekniikan yhteisissä tiloissa. Nuoret taas ovat pitkään vaatineet kaupunkiin isoa festivaali- ja keikkatilaa- Teollisuushalli olisi siihen säänkestävä ja tyylinmukainen ratkaisu.

Tukholmalaiset arkkitehtiopiskelijat esittivät monia ennakkoluulottomia visioita Wärtsilän alueen uudelle käytölle. Uusien visioiden sijaan Vaasan taideyhdistyksen lähtökohtana on ratkaista ne käytännön tarpeet, jotka ovat jo hyvin pitkään olleet tiedossa mutta jääneet muiden hankkeiden jalkoihin.

Vaasan taideyhdistys on yksi niistä mesenaateista, joiden kokoelmien pohjalle Vaasan kaupungin museoiden kokoelmat ja näyttelytoiminta on vuosien saatossa rakentunut. Yhdistys on lahjoittanut sadan vuoden aikana syntyneen kokoelmansa Vaasan kaupungin haltuun Pohjanmaan museolle.

Vaasan taideyhdistys on vakavasti huolissaan siitä, ovatko mesenaattien lahjoittamat kokoelmat vaarassa menettää arvonsa ja tuhoutua epäasianmukaisesti säilytettyinä.

Vielä ehtii ehdottaa Opistotalolle uutta nimeä

Maasillan kupeessa sijaitseva entinen Opistotalo on muuttunut taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden työskentelytilaksi. Uuden käyttötarkoituksen myötä rakennukselle saa ehdottaa uutta nimeä. Kaikille avoin nimikilpailu on avoinna 29.2.2024 saakka. Opistotalon tiloissa toimii parikymmentä tekijää kuvataiteen, musiikin, teatterin, elokuvan ja tanssin aloilta. Heillä on käytössään työhuoneita, harjoitus- ja esitystiloja.

Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981. Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja