Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulun perustamisesta 80-vuotta

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulu perustettiin 80 vuotta sitten. Koulu toimi vuodesta 1942 vuoteen 1991. Kesäkuussa 1991 Vaasan taideyhdistyksen (piirustuskoulu) kuvataidekoulu kunnallistettiin, ja tästä eteenpäin koulun opetus on jatkunut osana TAITEEN PERUSOPETUS kokonaisuutta.

TAIKON täyttää 30 vuotta.Vaasassa taiteen perusopetusta annetaan yleisen oppimäärän mukaisesti käsityössä, mediataiteessa, sirkustaiteessa ja teatteritaiteessa. Laajan oppimäärän mukaista opetusta annetaan tanssissa, kuvataiteessa ja musiikissa (Kuula-opisto). Opetusryhmät kokoontuvat iltapäivisin tai iltaisin pääsääntöisesti kerran viikossa. Tanssissa yksi – kolme kertaa viikossa.” (Lainaus kaupungin sivuilta)

Kuula-opistolla on myös tänä vuonna juhlavuosi. Opisto on toiminut jo 70 vuotta.

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulun perustamisesta 80-vuotta

7.11.1917 perustetun Vaasan taideyhdistyksen perustajajäsenillä oli unelma saada Vaasaan oma taidemuseo. Lisäksi heillä oli haave tarjota lapsille ja nuorille piirustuksen opetusta. Idean toteutumiseen meni 25 vuotta. Jatkosodan asemavaiheen aikana 1. helmikuuta 1942 Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulu aloitti toimintansa vuokratiloissa Rantakatu 4. Tuolloin piirustuskoulussa opiskeli 30 oppilasta. Tulijoita olisi ollut enemmänkin, kuutisenkymmentä, mutta piirustussaliin ja näyttelytilaan ei enempää mahtunut.

Koulun ensimmäisenä johtajana ja opettajana toimi taideyhdistyksen sihteeri, lehtori C.J. Danielson. Toiseksi opettajaksi saatiin taiteilija ja opettaja Frans Hiivanainen, joka ohjasi pääosin suomenkielisten ryhmää.

Seuraavina vuosikymmeninä piirustuskoulu toimi useassakin osoitteessa. 60- ja 70-luvulla oli hiljaiseloa. Uutta intoa löytyi taas v. 1980 opettaja Jan Lindhin johdolla. 1983 tilat järjestyivät Asemakatu 23:ssa olevasta saunatalosta. Tuossa tilassa itsekin sain toimia vuoden ajan yhden lapsiryhmän opettajana (sijaistin äitiyslomalla olevaa Marja Linnalaaksoa).
Palosaarella Käsityöläiskylän tiloissa piirustuskoulu toimi vuodesta 1985. Vuosikymmenen lopussa koulussa oli oppilaita jo yli 140.
Kesäkuussa 1991 toteutui piirustuskoulun, silloin jo nimeltään kuvataidekoulun suunniteltu kunnallistaminen. Taideyhdistys lahjoitti koulun irtaimiston Vaasan kaupungille, ja koulu jatkoi toimintaansa heti syyslukukaudella. Kuvataidekoulu otti luontevasti oman paikkansa perustetussa Taiteen Perusopetus kokonaisuudessa. Vaasan taideyhdistyksen toiminta on tämän jälkeen keskittynyt jälleen taidekokoelman hoitoon ja hallintaan.

(Lähde: Tarinoita TAIDEKAUPUNGISTA, Vaasan taideyhdistys 100 vuotta, 2017, toim./red. Maisa Kannonmaa.

Tämä upea kirja on edelleen myynnissä, ainakin Pohjanmaan museossa.
Koko kirjan voit lukea ja katsella kirjan upeita kuvia myös tältä Vaasan taideyhdistyksen uudistuneelta sivustolta! Katso yläpalkin kohdasta 100-vuotishistoriikki. SIVUT 83 -91.

Tapahtumaviikko Rewellissä

2.–10.4. lasten ja nuorten taiteen perusopetukseen voi tutustua kauppakeskus Rewellissä.

Muutamaan liiketilaan, jotka ovat nyt olleet tyhjillään, on laitettu esille myös kuvataidetta: piirustuksia, maalauksia, keramiikkaa, grafiikkaa, installaatioita.

Viikon aikana toivottavasti tulevat tutuksi sekä TAIKON että KUULA-opisto.

Toivotan omasta puolestani lasten ja nuorten taidekasvatukselle onnea ja menestystä tuleville vuosille ja vuosikymmenille!

Aimo Nyberg

eläkkeellä oleva kuvataiteen opettaja

Vaasan taideyhdistyksen hallituksen jäsen

Hyvää Joulua – God Jul!