Kuvituskuva

Taideopetus juhlii Vaasassa

Kuvataiteen opetusta on Vaasassa annettu jo 80 vuotta. Vuonna 1942 Vaasan taideyhdistys perusti piirustuskoulun, jonka toiminta jatkui lähes katkeamatta syksyyn 1991 saakka. Silloin kuvataiteen perusopetus siirtyi Vaasan kaupungin työväenopistojen (nykyinen Alma-opisto) huomaan osaksi tavoitteellista valtakunnallisia opetussuunnitelmia noudattavaa taiteen perusopetusta.

Hyvänä kakkosena tulee musiikin opetus. Sen juuret juontavat Vaasan orkesteriyhdistykseen, joka ryhtyi järjestämään opetusta vuonna 1952. Vaasassa syntyneen säveltäjä Toivo Kuulan nimeä kantava musiikkiopisto täyttää tänä vuonna 70 vuotta, sen muskaritoiminta 50 vuotta sekä rytmimusiikki- ja tanssiosasto 30 vuotta.

Kaiken kaikkiaan Vaasassa tarjotaan seitsemän taiteenalan perusopetusta.  Tanssi, käsityö, teatteritaide, sirkus ja mediataide tulivat vähitellen mukaan viime vuosituhannen jälkipuoliskolla täydentämään kuvataidetta ja musiikkia.

Taideopetuksen juhlavuosi näyttäytyy kaikille vaasalaisille erilaisissa näyttelyissä, esityksissä ja konserteissa, mikäli pandemiatilanne sen vain sallii. Lue lisää Vaasan kaupungin asukaslehdestä tai kaupungin verkkosivulta.

Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat piirissä gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen iloittelua maalausten välissä.

Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustus á 5 000 euroa myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Viertolan isäntä

Tarja Hautamäen haastattelu

Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme.

Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja faktatkin tahtovat meiltä unohtua. Tehtäviinsä hyvin valmistautuneet oppaat osaavat kertoa kohteistaan oleellisen, tiivistetysti ja mielenkiintoisilla mausteilla täydennettyinä.

Vuosikokouksen päätöksiä

Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa 20.4.2022 valittiin puheenjohtajaksi uudelleen Jukka Porola ja samoin myös nykyinen hallitus jatkamaan entisellä kokoonpanolla. Hallituksen jäsenet: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio, Erkki Salminen ja Pirjo Rautio. Kannanottoja ei tällä kertaa annettu. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin perinteistä toimintaa, jota yhdistys