Kuvituskuva

Taideopetus juhlii Vaasassa

Kuvataiteen opetusta on Vaasassa annettu jo 80 vuotta. Vuonna 1942 Vaasan taideyhdistys perusti piirustuskoulun, jonka toiminta jatkui lähes katkeamatta syksyyn 1991 saakka. Silloin kuvataiteen perusopetus siirtyi Vaasan kaupungin työväenopistojen (nykyinen Alma-opisto) huomaan osaksi tavoitteellista valtakunnallisia opetussuunnitelmia noudattavaa taiteen perusopetusta.

Hyvänä kakkosena tulee musiikin opetus. Sen juuret juontavat Vaasan orkesteriyhdistykseen, joka ryhtyi järjestämään opetusta vuonna 1952. Vaasassa syntyneen säveltäjä Toivo Kuulan nimeä kantava musiikkiopisto täyttää tänä vuonna 70 vuotta, sen muskaritoiminta 50 vuotta sekä rytmimusiikki- ja tanssiosasto 30 vuotta.

Kaiken kaikkiaan Vaasassa tarjotaan seitsemän taiteenalan perusopetusta.  Tanssi, käsityö, teatteritaide, sirkus ja mediataide tulivat vähitellen mukaan viime vuosituhannen jälkipuoliskolla täydentämään kuvataidetta ja musiikkia.

Taideopetuksen juhlavuosi näyttäytyy kaikille vaasalaisille erilaisissa näyttelyissä, esityksissä ja konserteissa, mikäli pandemiatilanne sen vain sallii. Lue lisää Vaasan kaupungin asukaslehdestä tai kaupungin verkkosivulta.

Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981. Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja

Vuosikokous 4.4. 2023

Jäsenkirje 1/2023 lähtee maaliskuun alussa, sähköpostilla sekä paperikirjeenä niille, joilla ei ole s-postia, tai eivät ole vielä halunneet s-postiaan yhdistykselle ilmoittaa. Vuosikokouksen asiakirjat löytyvät 6.3. alkaen JÄSENILLE alasivulta. Kirjautumiseen käytetään s-postia ja salasaana. Ole yhteydessä (Tarja Hautamäki tai Aimo Nyberg), jos Sinulla ei vielä ole