Kuvituskuva

Taideopetus juhlii Vaasassa

Kuvataiteen opetusta on Vaasassa annettu jo 80 vuotta. Vuonna 1942 Vaasan taideyhdistys perusti piirustuskoulun, jonka toiminta jatkui lähes katkeamatta syksyyn 1991 saakka. Silloin kuvataiteen perusopetus siirtyi Vaasan kaupungin työväenopistojen (nykyinen Alma-opisto) huomaan osaksi tavoitteellista valtakunnallisia opetussuunnitelmia noudattavaa taiteen perusopetusta.

Hyvänä kakkosena tulee musiikin opetus. Sen juuret juontavat Vaasan orkesteriyhdistykseen, joka ryhtyi järjestämään opetusta vuonna 1952. Vaasassa syntyneen säveltäjä Toivo Kuulan nimeä kantava musiikkiopisto täyttää tänä vuonna 70 vuotta, sen muskaritoiminta 50 vuotta sekä rytmimusiikki- ja tanssiosasto 30 vuotta.

Kaiken kaikkiaan Vaasassa tarjotaan seitsemän taiteenalan perusopetusta.  Tanssi, käsityö, teatteritaide, sirkus ja mediataide tulivat vähitellen mukaan viime vuosituhannen jälkipuoliskolla täydentämään kuvataidetta ja musiikkia.

Taideopetuksen juhlavuosi näyttäytyy kaikille vaasalaisille erilaisissa näyttelyissä, esityksissä ja konserteissa, mikäli pandemiatilanne sen vain sallii. Lue lisää Vaasan kaupungin asukaslehdestä tai kaupungin verkkosivulta.

Kyniä ja taidemaalaustarvikkeita

Rahaa haettavana osallistavaan taidetoimintaan

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta on päättänyt myöntää 5 000 euron suuruiset  maakuntataiteilijan avustukset kahdelle päätoimisille ammattitaiteilijalle, jotka asuvat ja työskentelevät Pohjanmaan maakunnassa ja joiden toiminta myös toteutuu Pohjanmaan maakunnassa.

Piirretyt kasvot

Pohjanmaan liitto tuki kuvataiteilijoita

Vaasalaiset taiteilijat Cata Ahlbäck, Tuija Arina-Sundelin, Ossi Lehto sekä työryhmä Harri Lehtinen ja Susanna Paavola-Lehtinen saivat Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunnalta kohdeavustuksen näyttelyihin, jotka pidetään Black Wall Galleryssa ja Makers’ Galleryssa Vaasassa sekä Galleria Spectrassa Kristiinankaupungissa.

Platformin taiteilijaresidenssille toiminta-avustus

Taiteen edistämiskeskus (Taike) haluaa vahvistaa ammattimaisen taiteentekemisen edellytyksiä sekä edistää taiteilijoiden työllisyyttä jakamalla toiminta-avustuksia eri taiteenaloille. Yksi tuen saajista oli vaasalaisen nykytaideyhdistys Platformin residenssitoiminta, jolle myönnettiin 20 000 euron avustus.

Ideoita yhdistyksen toimintaan?

Mitä Vaasan taideyhdistyksen pitäisi sinun mielestäsi tehdä? Kerro ajatuksistasi jollekin hallituksen jäsenistä tai lähetä yhdistykselle sähköpostia, niin hallitus keskustelee mahdollisuuksista toteuttaa ideasi.