Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen ilakointia maalausten välissä.

Keramiikkaveistoksia

Kolmisen vuosikymmentä sitten Törmä halusi kokeilla jotain uutta ja löytää itselleen luovan harrastuksen. Aikuisopiston keramiikkakurssilla hän jäikin heti keramiikkakoukkuun ja tie johti nyt esillä olevaan, ensimmäiseen yksityisnäyttelyyn Black Wall Galleryssa.

Maalaamiseen hän tarttui kolmisen vuotta sitten äitinsä kuoleman jälkeen. Surutyö pakotti ottamaan pensselin käteen ja kädet vain tekivät joka ilta.

– Olen melkoisen varma, että äitini tuon puoleisesta kehotti minua tähän. Hän uskoi tekemiseeni aina kaikkein eniten, kertoo Mari.

Alun perin Mari Törmä opiskeli pukuompelijaksi. Sieltä juontaneekin taito näyttelyteosten kolmannen materiaalin, lankojen käyttöön. Riemukkaat ryijyt ovat näyttelytilan katseenvangitsijoita eivätkä jätä ketään kylmäksi.

Musiikki ja tanssi inspiroivat luovassa työssä. Tanssi tekee iloiseksi ja musiikkia kuunnellessa Törmä näkee värejä ja muotoja.

Näyttelyn avajaisissa hän solmi letit niskan taakse ja maalasi elektronisen tanssimusiikin soidessa yhden kappaleen mittaisen abstraktin teoksen, joka arvottiin avajaisvieraiden kesken. Teoksen voitti Noel Prinkkilä.

Tanssi välillämme -näyttely on avoinna Black Wall Galleryssa 22.7. –14.8.2022.

Kuvat, video ja teksti: Tarja Hautamäki

Piirretty kuva linja-autosta.

Portfoliohaku

Vaasan kaupunginkirjasto saa uuden kirjastoauton alkuvuodesta 2025. Ulkoasun suunnittelu tullaan tilaamaan taiteilijalta portfoliohaun kautta. Haku on suunnattu ammattitaiteilijoille Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla. Haku on auki 7.-27.10. ja haun perusteella valitaan max. 3 taiteilijaa.

Yhdistyksen syntymäpäivää vietetään museolla

7.11. 1917 perustettu Vaasan Taideyhdistys viettää 107 vuotispäivää yhdessä Pohjanmaan museon kanssa. Hieman jälkikäteen, eli lauantaina 16.11.2024. Kellonaika on 13 -14. Yhdistyksen jäsenille tästä tiedotetaan vielä erikseen.   Taideyhdistyksemme järjestää yhdessä Pohjanmaan museon kanssa Pohjoistuulen metsä -näyttelyn yleisöesittelyn. Paikalle saadaan näyttelyn toteuttaneista valokuvaajista Ritva Kovalainen

Syksyn kulttuurivinkit kootusti KULTTOURISSA

KURKISTA tapahtumakalenteriin Vaasan kaupungin erinomaisilla nettisivuilla!   Tältä sivulta löydät kulttuuritarjonnan Vaasassa ja luet uusimmat kulttuuriartikkelit…   https://www.vaasa.fi/kulttour/?fbclid=IwY2xjawFl3B1leHRuA2FlbQIxMAABHTfaEYi9g3BtL6BbU53WdT2H-OfluPXgzdUyGL1v8hIkldHBppP-W2bMHw_aem_CSUcqa1mzMaENV_RztWFtg   Kulttuurisyksyssä tapahtuu – Vaasan seutu on täynnä tapahtumia, isoja ja pieniä, jokaiseen makuun. Valitse parhaat palat ja viihdy!   VAASAN MUSEOT – esillä nyt   Vaasan museot