Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen ilakointia maalausten välissä.

Keramiikkaveistoksia

Kolmisen vuosikymmentä sitten Törmä halusi kokeilla jotain uutta ja löytää itselleen luovan harrastuksen. Aikuisopiston keramiikkakurssilla hän jäikin heti keramiikkakoukkuun ja tie johti nyt esillä olevaan, ensimmäiseen yksityisnäyttelyyn Black Wall Galleryssa.

Maalaamiseen hän tarttui kolmisen vuotta sitten äitinsä kuoleman jälkeen. Surutyö pakotti ottamaan pensselin käteen ja kädet vain tekivät joka ilta.

– Olen melkoisen varma, että äitini tuon puoleisesta kehotti minua tähän. Hän uskoi tekemiseeni aina kaikkein eniten, kertoo Mari.

Alun perin Mari Törmä opiskeli pukuompelijaksi. Sieltä juontaneekin taito näyttelyteosten kolmannen materiaalin, lankojen käyttöön. Riemukkaat ryijyt ovat näyttelytilan katseenvangitsijoita eivätkä jätä ketään kylmäksi.

Musiikki ja tanssi inspiroivat luovassa työssä. Tanssi tekee iloiseksi ja musiikkia kuunnellessa Törmä näkee värejä ja muotoja.

Näyttelyn avajaisissa hän solmi letit niskan taakse ja maalasi elektronisen tanssimusiikin soidessa yhden kappaleen mittaisen abstraktin teoksen, joka arvottiin avajaisvieraiden kesken. Teoksen voitti Noel Prinkkilä.

Tanssi välillämme -näyttely on avoinna Black Wall Galleryssa 22.7. –14.8.2022.

Kuvat, video ja teksti: Tarja Hautamäki

Vielä ehtii ehdottaa Opistotalolle uutta nimeä

Maasillan kupeessa sijaitseva entinen Opistotalo on muuttunut taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden työskentelytilaksi. Uuden käyttötarkoituksen myötä rakennukselle saa ehdottaa uutta nimeä. Kaikille avoin nimikilpailu on avoinna 29.2.2024 saakka. Opistotalon tiloissa toimii parikymmentä tekijää kuvataiteen, musiikin, teatterin, elokuvan ja tanssin aloilta. Heillä on käytössään työhuoneita, harjoitus- ja esitystiloja.

Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981. Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja