Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen ilakointia maalausten välissä.

Keramiikkaveistoksia

Kolmisen vuosikymmentä sitten Törmä halusi kokeilla jotain uutta ja löytää itselleen luovan harrastuksen. Aikuisopiston keramiikkakurssilla hän jäikin heti keramiikkakoukkuun ja tie johti nyt esillä olevaan, ensimmäiseen yksityisnäyttelyyn Black Wall Galleryssa.

Maalaamiseen hän tarttui kolmisen vuotta sitten äitinsä kuoleman jälkeen. Surutyö pakotti ottamaan pensselin käteen ja kädet vain tekivät joka ilta.

– Olen melkoisen varma, että äitini tuon puoleisesta kehotti minua tähän. Hän uskoi tekemiseeni aina kaikkein eniten, kertoo Mari.

Alun perin Mari Törmä opiskeli pukuompelijaksi. Sieltä juontaneekin taito näyttelyteosten kolmannen materiaalin, lankojen käyttöön. Riemukkaat ryijyt ovat näyttelytilan katseenvangitsijoita eivätkä jätä ketään kylmäksi.

Musiikki ja tanssi inspiroivat luovassa työssä. Tanssi tekee iloiseksi ja musiikkia kuunnellessa Törmä näkee värejä ja muotoja.

Näyttelyn avajaisissa hän solmi letit niskan taakse ja maalasi elektronisen tanssimusiikin soidessa yhden kappaleen mittaisen abstraktin teoksen, joka arvottiin avajaisvieraiden kesken. Teoksen voitti Noel Prinkkilä.

Tanssi välillämme -näyttely on avoinna Black Wall Galleryssa 22.7. –14.8.2022.

Kuvat, video ja teksti: Tarja Hautamäki

VIIVA ELÄÄ! – Piirustuskilpailu

Tiedote Vaasan kouluille /kuvataidetta opettaville   Yhdistyksellämme on ilo ja kunnia kutsua teidät ja oppilaanne mukaan syksyn tapahtumiin: Juhlaseminaariin lokakuun lopulla ja piirustuskilpailuun – VIIVA ELÄÄ! Piirustuskilpailu käynnistyy heti koulujen alkaessa. Piirustuskilpailu juhlistaa piirustuksen/kuvataiteen opetusta Vaasassa. Taideyhdistyksen piirustuskoulu perustettiin 80-vuotta sitten vuonna 1942. Koulu siirtyi

LINJEN LEVER! – Rittävling

Information till skolor och lärare i Vasa   Vår förening har nöjet och äran att bjuda in dig och dina elever till höstens evenemang: festseminariet i slutet av oktober och rittävlingen – LINJEN LEVER! Rittävlingen startar så fort skolorna börjar. Rittävlingen hyllar undervisningen i teckning/bildkonst

Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustus á 5 000 euroa myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Viertolan isäntä

Tarja Hautamäen haastattelu

Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme.

Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja faktatkin tahtovat meiltä unohtua. Tehtäviinsä hyvin valmistautuneet oppaat osaavat kertoa kohteistaan oleellisen, tiivistetysti ja mielenkiintoisilla mausteilla täydennettyinä.