Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen ilakointia maalausten välissä.

Keramiikkaveistoksia

Kolmisen vuosikymmentä sitten Törmä halusi kokeilla jotain uutta ja löytää itselleen luovan harrastuksen. Aikuisopiston keramiikkakurssilla hän jäikin heti keramiikkakoukkuun ja tie johti nyt esillä olevaan, ensimmäiseen yksityisnäyttelyyn Black Wall Galleryssa.

Maalaamiseen hän tarttui kolmisen vuotta sitten äitinsä kuoleman jälkeen. Surutyö pakotti ottamaan pensselin käteen ja kädet vain tekivät joka ilta.

– Olen melkoisen varma, että äitini tuon puoleisesta kehotti minua tähän. Hän uskoi tekemiseeni aina kaikkein eniten, kertoo Mari.

Alun perin Mari Törmä opiskeli pukuompelijaksi. Sieltä juontaneekin taito näyttelyteosten kolmannen materiaalin, lankojen käyttöön. Riemukkaat ryijyt ovat näyttelytilan katseenvangitsijoita eivätkä jätä ketään kylmäksi.

Musiikki ja tanssi inspiroivat luovassa työssä. Tanssi tekee iloiseksi ja musiikkia kuunnellessa Törmä näkee värejä ja muotoja.

Näyttelyn avajaisissa hän solmi letit niskan taakse ja maalasi elektronisen tanssimusiikin soidessa yhden kappaleen mittaisen abstraktin teoksen, joka arvottiin avajaisvieraiden kesken. Teoksen voitti Noel Prinkkilä.

Tanssi välillämme -näyttely on avoinna Black Wall Galleryssa 22.7. –14.8.2022.

Kuvat, video ja teksti: Tarja Hautamäki

Mielipide Vöyrinkaupungin konepaja-alueen kaavoituksesta

Vaasan taideyhdistys keskusteli kokouksessaan 30.11. 2022 Wärtsilän alueen mahdollisuuksista edistää Vaasan kaupungin taide- ja kulttuuritoimintaa tulevaisuudessa. Yhdistyksen kannanotto   Vaasan kaupungin kaavoitus Vöyrinkaupungin konepaja-alue (ak1125) Wärtsilän laaja ja monipuolinen alue aivan kaupungin sydämessä tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia monien kulttuurin tilatarpeiden ratkaisemiseen Vaasassa. Kaupunginkirjasto aivan Wärtsilän alueen

Piirustuskilpailun tulokset

Juhlaseminaari oli onnistunut kokonaisuus   Elisse Heinimaan kuvaesitys avasi silmiämme ymmärtämään kuinka tärkeää lasten ja nuorten taidekasvatus onkaan. Piirustuskilpailun palkintojen jako oli palkituille ja koko yleisölle mieleen jäävä kokemus. Väliaikatarjoilu pelasi, ja päivän päätteeksi kuultu Antti Haaviston vetämä paneelikeskustelu seitsemän alan osaajan kanssa oli erittäin

Innostutko Sinä kuvataiteesta?

Olet sydämellisesti tervetullut kaikille avoimeen ja maksuttomaan juhlaan Kansalaisopisto Almaan 29.10.2022 klo 12–16.   Tilaisuuden järjestää Vaasan Taideyhdistys. Vaasan Taideyhdistyksen piirustuskoulun perustamisesta 80-vuotta. TAIKON 30-vuotta.   Juhlassa palkitaan lapsille ja nuorille järjestetyn piirustuskilpailun VIIVA ELÄÄ – LINJEN LEVER parhaat.   Paneelikeskustelua vetää toimittaja Antti Haavisto,

Maisema meren rannalta

Taidetta prosenttiperiaatteella Vaasan keskussairaalaan

Vaasan keskussairaalan H-rakennuksen suunnittelussa sovellettiin prosenttiperiaattetta ja osana uudisrakennushanketta pantiin pystyyn taidetyöryhmä huolehtimaan taidehankinnoista. Työryhmän suunnittelemaan kokonaisuuteen kuuluu uusien taideteosten lisäksi deponoituja teoksia ja valokuvia hyvinvointialueen kunnista kuvatulosteina rakennuksen eri pinnoilla.