Kansallisarkisto ja taidekokoelmat yhteisiin tiloihin Vaasassa

Pohjanmaalla aiotaan selvittää sopisivatko Kansallisarkiston Vaasan toimipisteen ja Vaasan kaupungin museoiden kokoelmat samoihin tiloihin. Eri tahot ovat huolestuneina seuranneet Kansallisarkiston toimenpiteitä, joiden toteutuessa Vaasan toimipiste lakkaa vuoteen 2024 mennessä. Pohjanmaan, Etelä- ja Keski-Pohjanmaan maakuntajohtajat ovat jo ehtineet allekirjoittaa asiasta yhteisen kannanotonkin.

Pohjanmaan maakuntavaltuuston jäsen Göran Backman Vöyriltä teki marraskuussa aloitteen, että Pohjanmaan liitto valvoisi ja selvittäisi mahdollisuuksia säilyttää arkisto Vaasassa ja että Pohjanmaan kunnat tukisivat Vaasan kaupunkia neuvotteluissa Kansallisarkiston ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Arkistohyllyt

Kuva: Pexels/Pixabay

Siitä on jo sovittu, että 500 hyllymetriä Kansallisarkiston Vaasan toimipisteessä säilytettyä aineistoa siirretään Vaasan kaupungin arkistotiloihin. Yli 11 000 hyllymetriä odottaa kuitenkin hajauttamista muihin toimipisteisiin eri puolille Suomea.

Maakuntahallitus antoi kokouksessaan 13.12. maakuntajohtajalle tehtäväksi ryhtyä toimenpiteisiin Backmanin aloitteen johdosta. Maakuntahallitus kehotti kartoittamaan myös maakunnan kaikkien kuntien arkistotilatarpeet. Mahdollisena ratkaisuna nimittäin väläytettiin Vaasan kaupungin museioiden kokoelmatilojen suunnittelun laajentamista siten, että ne palvelisivat myös arkistotoimintaa. Kansallisarkisto ja mahdollisesti myös maakunnan muut kunnat voisivat silloin vuokrata sieltä tarvitsemansa puuttuvat hyllymetrit.

Pohjanmaalla asiasta keskustellaan tammikuussa 2022 kunnan- ja kaupunginjohtajien kokouksessa. Maakuntahallitus odottaa selvitystä toimenpiteistä maaliskuun loppuun mennessä.

Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981. Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja

Vuosikokous 4.4. 2023

Jäsenkirje 1/2023 lähtee maaliskuun alussa, sähköpostilla sekä paperikirjeenä niille, joilla ei ole s-postia, tai eivät ole vielä halunneet s-postiaan yhdistykselle ilmoittaa. Vuosikokouksen asiakirjat löytyvät 6.3. alkaen JÄSENILLE alasivulta. Kirjautumiseen käytetään s-postia ja salasaana. Ole yhteydessä (Tarja Hautamäki tai Aimo Nyberg), jos Sinulla ei vielä ole