Kansallisarkisto ja taidekokoelmat yhteisiin tiloihin Vaasassa

Pohjanmaalla aiotaan selvittää sopisivatko Kansallisarkiston Vaasan toimipisteen ja Vaasan kaupungin museoiden kokoelmat samoihin tiloihin. Eri tahot ovat huolestuneina seuranneet Kansallisarkiston toimenpiteitä, joiden toteutuessa Vaasan toimipiste lakkaa vuoteen 2024 mennessä. Pohjanmaan, Etelä- ja Keski-Pohjanmaan maakuntajohtajat ovat jo ehtineet allekirjoittaa asiasta yhteisen kannanotonkin.

Pohjanmaan maakuntavaltuuston jäsen Göran Backman Vöyriltä teki marraskuussa aloitteen, että Pohjanmaan liitto valvoisi ja selvittäisi mahdollisuuksia säilyttää arkisto Vaasassa ja että Pohjanmaan kunnat tukisivat Vaasan kaupunkia neuvotteluissa Kansallisarkiston ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Arkistohyllyt

Kuva: Pexels/Pixabay

Siitä on jo sovittu, että 500 hyllymetriä Kansallisarkiston Vaasan toimipisteessä säilytettyä aineistoa siirretään Vaasan kaupungin arkistotiloihin. Yli 11 000 hyllymetriä odottaa kuitenkin hajauttamista muihin toimipisteisiin eri puolille Suomea.

Maakuntahallitus antoi kokouksessaan 13.12. maakuntajohtajalle tehtäväksi ryhtyä toimenpiteisiin Backmanin aloitteen johdosta. Maakuntahallitus kehotti kartoittamaan myös maakunnan kaikkien kuntien arkistotilatarpeet. Mahdollisena ratkaisuna nimittäin väläytettiin Vaasan kaupungin museioiden kokoelmatilojen suunnittelun laajentamista siten, että ne palvelisivat myös arkistotoimintaa. Kansallisarkisto ja mahdollisesti myös maakunnan muut kunnat voisivat silloin vuokrata sieltä tarvitsemansa puuttuvat hyllymetrit.

Pohjanmaalla asiasta keskustellaan tammikuussa 2022 kunnan- ja kaupunginjohtajien kokouksessa. Maakuntahallitus odottaa selvitystä toimenpiteistä maaliskuun loppuun mennessä.

Tarja Hautamäen haastattelu

Oppailla tärkeä tehtävä   Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme. Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja

Vuosikokouksen päätöksiä

Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa 20.4.2022 valittiin puheenjohtajaksi uudelleen Jukka Porola ja samoin myös nykyinen hallitus jatkamaan entisellä kokoonpanolla. Hallituksen jäsenet: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio, Erkki Salminen ja Pirjo Rautio. Kannanottoja ei tällä kertaa annettu. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin perinteistä toimintaa, jota yhdistys