Kansallisarkisto ja taidekokoelmat yhteisiin tiloihin Vaasassa

Pohjanmaalla aiotaan selvittää sopisivatko Kansallisarkiston Vaasan toimipisteen ja Vaasan kaupungin museoiden kokoelmat samoihin tiloihin. Eri tahot ovat huolestuneina seuranneet Kansallisarkiston toimenpiteitä, joiden toteutuessa Vaasan toimipiste lakkaa vuoteen 2024 mennessä. Pohjanmaan, Etelä- ja Keski-Pohjanmaan maakuntajohtajat ovat jo ehtineet allekirjoittaa asiasta yhteisen kannanotonkin.

Pohjanmaan maakuntavaltuuston jäsen Göran Backman Vöyriltä teki marraskuussa aloitteen, että Pohjanmaan liitto valvoisi ja selvittäisi mahdollisuuksia säilyttää arkisto Vaasassa ja että Pohjanmaan kunnat tukisivat Vaasan kaupunkia neuvotteluissa Kansallisarkiston ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Arkistohyllyt

Kuva: Pexels/Pixabay

Siitä on jo sovittu, että 500 hyllymetriä Kansallisarkiston Vaasan toimipisteessä säilytettyä aineistoa siirretään Vaasan kaupungin arkistotiloihin. Yli 11 000 hyllymetriä odottaa kuitenkin hajauttamista muihin toimipisteisiin eri puolille Suomea.

Maakuntahallitus antoi kokouksessaan 13.12. maakuntajohtajalle tehtäväksi ryhtyä toimenpiteisiin Backmanin aloitteen johdosta. Maakuntahallitus kehotti kartoittamaan myös maakunnan kaikkien kuntien arkistotilatarpeet. Mahdollisena ratkaisuna nimittäin väläytettiin Vaasan kaupungin museioiden kokoelmatilojen suunnittelun laajentamista siten, että ne palvelisivat myös arkistotoimintaa. Kansallisarkisto ja mahdollisesti myös maakunnan muut kunnat voisivat silloin vuokrata sieltä tarvitsemansa puuttuvat hyllymetrit.

Pohjanmaalla asiasta keskustellaan tammikuussa 2022 kunnan- ja kaupunginjohtajien kokouksessa. Maakuntahallitus odottaa selvitystä toimenpiteistä maaliskuun loppuun mennessä.

Ideoita yhdistyksen toimintaan?

Mitä Vaasan taideyhdistyksen pitäisi sinun mielestäsi tehdä? Kerro ajatuksista jollekin hallituksen jäsenistä tai lähetä yhdistykselle sähköpostia, niin hallitus keskustelee mahdollisuuksista toteuttaa ideasi. Hallitus kokoontuu seuraavan kerran keskiviikkona 19.1.2022.   TH

Hyvää joulua! God jul!

Vaasan taideyhdistys toivottaa kaikille taiteen ja kulttuurin ystäville oikein hyvää ja rauhallista joulua. Vasa konstförening tillönskar alla konstens och kulturens vänner en riktigt god och fridful jul.

Yhdistyksen nettisivut uudistuivat

Vaasan taideyhdistyksen nettisivujen uudistustyö saatiin päätökseen juuri sopivasti ennen joulua. Sivujen ulkoasua ja toteutusta pähkäilivät yhdistyksen puolesta erityisesti varapuheenjohtaja Tarja Hautamäki ja hallituksen jäsen Aimo Nyberg sekä WebAula Oy:n edustajana Henna Franke.   Tiesitkö?-välilehdeltä löydät vaasalaista taide- ja kulttuurielämää koskettavia huomioita, kannanottoja, pikku-uutisia ja muuta

Palanen Vaasan taidehistoriaa tallentui videolle

Kuntsin taidekokoelmasta koottu näyttely oli esillä Kuntsin modernin taiteen museossa Vaasassa keväällä 2021. Näyttely juhlisti samalla konsuli Simo Kuntsin perustaman säätiön 50-vuotista taivalta. Vaasan taideyhdistys tuki juhlanäyttelyn videotaltiointia. Suurelle yleisölle tarkoitettu video on julkaistu Esa Siltaloppi Median Youtube-kanavalla.