Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustukset myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Marja Kolu vetää mosaiikki- ja muotokuvatyöpajoja Vaasassa, Laihialla, Uudessakaarlepyyssä ja Vöyrillä. Yhteistyössä ovat mukana Vaasan Setlementtiyhdistys, Laihian nuoriso- ja kulttuuritoimi sekä Vöyrin ja Uudenkaarlepyyn kirjastot. Työpajoihin voivat osallistua eri-ikäiset ihmiset.

Maakunnan palvelutaloissa taas soivat viulut. Satu Sundénin johdolla ikäihmiset saavat kokeilla viulunsoittoa. Ennakkotaitoja ei tarvita vaan ensikertalaisetkin ovat tervetulleita soittamaan. Tavoitteena on mm. olla mukana valtakunnallisen ikääntymistä juhlistavan taide- ja kulttuurifestivaali Armaksen ohjelmatarjonnassa lokakuussa.

Kulttuurilautakunnan hakukriteereissä mainittiin, että halukkuus toteuttaa taidetoimintaa poikkitaiteellisesti yhdessä toisen maakuntataiteilijan avustuksen saajan kanssa on eduksi. Vaikka yhteistyötä taiteilijoilte ei ehdottomasti edellytetäkään, jäämme silti mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää.

Kolulla ja Sundénilla on kalenterivuosi aikaa toteuttaa työsuunnitelmansa. Molemmat saivat suuruudeltaan 5 000 euron avustuksen.

Kuva: SvetlanaKv Pixabaystä

Taiteilija poseeraa teostensa keskellä kukkia kädessään

Mari Törmän teoksissa tanssivat värit

Black Wall Galleryssa avautui heinäkuun lopulla Vaasan Taiteilijaseuran kokelasjäsen Mari Törmän näyttely, jossa vierailijaa tervehtii värien iloinen kirjo. Akryyli- ja akvarellimaalaukset tanssivat piirissä gallerian seinillä samalla kun hillityn arvokkkaat keramiikkaveistokset seuraavat lattialta seinäryijyjen iloittelua maalausten välissä.

Viertolan isäntä

Tarja Hautamäen haastattelu

Osaavat Vaasa-Mustasaari oppaat tekevät arvokasta työtä seudun puolesta esittelemällä monipuolisesti eri sektoreita, niin yritysten ja liike-elämän menestystä kuin alueemme merkittävää historiaa, kulttuuria, urheilua, kaikkea mahdollista. Kaupunkikuvamme upea arkkitehtuuri, muistomerkit hämmästyttävät monia täällä vierailevia, eikä ihme.

Emmekä me paikallisetkaan kaikkea tiedä, ja faktatkin tahtovat meiltä unohtua. Tehtäviinsä hyvin valmistautuneet oppaat osaavat kertoa kohteistaan oleellisen, tiivistetysti ja mielenkiintoisilla mausteilla täydennettyinä.

Vuosikokouksen päätöksiä

Vaasan Taideyhdistys VTY ry:n vuosikokouksessa 20.4.2022 valittiin puheenjohtajaksi uudelleen Jukka Porola ja samoin myös nykyinen hallitus jatkamaan entisellä kokoonpanolla. Hallituksen jäsenet: Tarja Hautamäki, Laura Hellbom, Aimo Nyberg, Sirpa Sainio, Erkki Salminen ja Pirjo Rautio. Kannanottoja ei tällä kertaa annettu. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin perinteistä toimintaa, jota yhdistys

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulun perustamisesta 80-vuotta

Vaasan taideyhdistyksen piirustuskoulu perustettiin 80 vuotta sitten. Koulu toimi vuodesta 1942 vuoteen 1991. Kesäkuussa 1991 Vaasan taideyhdistyksen (piirustuskoulu) kuvataidekoulu kunnallistettiin, ja tästä eteenpäin koulun opetus on jatkunut osana TAITEEN PERUSOPETUS kokonaisuutta.   TAIKON täyttää 30 vuotta. ”Vaasassa taiteen perusopetusta annetaan yleisen oppimäärän mukaisesti käsityössä, mediataiteessa,