Viulunsoittajan muotokuva

Maakuntataiteilijan avustuksen saivat Marja Kolu ja Satu Sundén

Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta myönsi maakuntataiteilijan avustukset kuvataiteilija Marja Kolulle (Mustasaari) ja musiikkipedagogi (YAMK) Satu Sundénille (Vaasa). Avustus on tarkoitettu taidetoimintaan, jota tehdään suomen kielellä yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa. Maakuntataiteilijan avustukset myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Marja Kolu vetää mosaiikki- ja muotokuvatyöpajoja Vaasassa, Laihialla, Uudessakaarlepyyssä ja Vöyrillä. Yhteistyössä ovat mukana Vaasan Setlementtiyhdistys, Laihian nuoriso- ja kulttuuritoimi sekä Vöyrin ja Uudenkaarlepyyn kirjastot. Työpajoihin voivat osallistua eri-ikäiset ihmiset.

Maakunnan palvelutaloissa taas soivat viulut. Satu Sundénin johdolla ikäihmiset saavat kokeilla viulunsoittoa. Ennakkotaitoja ei tarvita vaan ensikertalaisetkin ovat tervetulleita soittamaan. Tavoitteena on mm. olla mukana valtakunnallisen ikääntymistä juhlistavan taide- ja kulttuurifestivaali Armaksen ohjelmatarjonnassa lokakuussa.

Kulttuurilautakunnan hakukriteereissä mainittiin, että halukkuus toteuttaa taidetoimintaa poikkitaiteellisesti yhdessä toisen maakuntataiteilijan avustuksen saajan kanssa on eduksi. Vaikka yhteistyötä taiteilijoilte ei ehdottomasti edellytetäkään, jäämme silti mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää.

Kolulla ja Sundénilla on kalenterivuosi aikaa toteuttaa työsuunnitelmansa. Molemmat saivat suuruudeltaan 5 000 euron avustuksen.

Kuva: SvetlanaKv Pixabaystä

Hyvää Joulua – God Jul!

Vaasan kirkon keskimmäinen alttaritaulu Paimenten kumarrus saatiin kirkon alttaritauluksi laulujuhlien aikaan vuonna 1894. Alttarin yläpuolella olevan Albert Edelfeltin maalauksen on lahjoittanut Gabriel Revellin leski Amanda Revell. Lähde: Rakennettiin uusi Vaasa, Mirjam Lehtikannon kirjoituksia, toim. Anna-Maija Salo, 1981. Albert Edelfelt on tehnyt vain yhden alttaritaulun, ja

Vuosikokous 4.4. 2023