Vaasan taideyhdistys jätti muistutuksen poikkeamisesta Sisäsataman asemakaavasta

Vaasan Taideyhdistyksen (VTY) muistutus Vaasan kaupungin Talotoimen hakemukseen, joka koskee poikkeamista asemakaavasta Sisäsataman alueella: Sisäsataman huoltorakennus, kiinteistö 905-40-64-2

Vaasan kaupungin kaavoitukselle

kaavoitus@vaasa.fi
kirjaamo@vaasa.fi

Asia: Poikkeamislupa, jota anotaan Sisäsatamaan tehtävää vessa-, varasto- ja jätehuoltorakennusta varten.

Vaasan Taideyhdistys muistuttaa poikkeamisluvan myöntämisen perusteista ja huomauttaa niihin liittyvistä ongelmista hakemuksessa.

1. Lisärakentaminen vaatii kokonaisnäkemystä Vaasan historiallisesti merkittävästä rantapuistovyöhykkeestä. Tämä näkemys puuttuu poikkeamishakemuksesta, joka tähtää yhteen kohteeseen ja alueeseen, johon ei ole rakennusoikeutta.
  2. Lisärakentamista ei pyydä alueen keskeinen, ympärivuotinen ja pysyvä toimija eli Kuntsin modernin taiteen museo, vaan poikkeamislupaa vessa- ja huoltotiloihin tarvitsee kesäaikaan toimiva yritys Sisäsataman Terassi Oy.
  3. Valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä kunnioittaville arvoille on annettava alueella erityinen asema, joka edellyttää demokraattista yhteistyötä yrityksen, museon ja virkakunnan välillä. Päämäärän pitää olla yhteinen eikä poikkeaminen saa aiheuttaa haittaa tulevalle kaavoitukselle, vaikeuttaa luonnon tai rakennusperinnön suojelemista tai johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen.
  4. Vaasan taideyhdistys toivoo, että asia palautetaan ja valmistellaan yhteistyössä, jossa ovat mukana kaavoituksen ja Talotoimen lisäksi Vaasan kaupungin museoiden edustus sekä ympäristötaiteeseen erikoistunut taiteilija ja maisema-arkkitehti.

Vaasassa 5.1.2020

Vaasan Taideyhdistys ry:n puolesta

Tarja Hautamäki
Tuulikki Kouhi