Yhdistyksen syntymäpäivää vietetään museolla

7.11. 1917 perustettu Vaasan Taideyhdistys viettää 107 vuotispäivää yhdessä Pohjanmaan museon kanssa. Hieman jälkikäteen, eli lauantaina 16.11.2024. Kellonaika on 13 -14. Yhdistyksen jäsenille tästä tiedotetaan vielä erikseen.

Taideyhdistyksemme järjestää yhdessä Pohjanmaan museon kanssa Pohjoistuulen metsä -näyttelyn yleisöesittelyn. Paikalle saadaan näyttelyn toteuttaneista valokuvaajista Ritva Kovalainen esittelemään näyttelykokonaisuutta ja kertomaan hänen ja Sanni Sepon kolmenkymmenvuotisesta taiteellisesta ja tutkimuksellisesta työstä metsäaiheiden parissa.

Vaasan Taideyhdistyksen hallitus toivottaa tervetulleeksi tilaisuuteen kaikki aiheesta kiinnostuneet. Juhlistetaan näin yhdistyksemme pitkää ja ansiokasta jo 107 vuotta jatkunutta matkaa.

Tervetuloa!

Katso lisää näyttelystä Pohjanmaan museon sivuilta

Pohjoistuulen metsä

”Valokuvataiteilijoiden Ritva Kovalaisen ja Sanni Sepon kolmenkymmenvuotinen taiteellinen ja tutkimuksellinen työ metsäaiheiden parissa huipentuu Pohjoistuulen metsä -näyttelyyn, joka nähdään Pohjanmaan museolla 5.10.2024 –27.4.2025.

Pohjoistuulen metsä on samalla päätösosa Kovalaisen ja Sepon valokuvataiteelliseen tutkimukseen metsäaiheiselle trilogialle, jonka ensimmäiset osat ovat suomalaiseen metsämytologiaan syventyvä Puiden kansa (1997) ja metsätalouden varjopuolia tulkitseva Metsänhoidollisia toimenpiteitä (2009). Näyttely sisältää valokuvateosten lisäksi laajaan tutkimukseen perustuvaa faktatietoa Suomen metsistä.

Teksti ja kuvituskuva AN

Piirretty kuva linja-autosta.

Portfoliohaku

Vaasan kaupunginkirjasto saa uuden kirjastoauton alkuvuodesta 2025. Ulkoasun suunnittelu tullaan tilaamaan taiteilijalta portfoliohaun kautta. Haku on suunnattu ammattitaiteilijoille Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla. Haku on auki 7.-27.10. ja haun perusteella valitaan max. 3 taiteilijaa.

Syksyn kulttuurivinkit kootusti KULTTOURISSA

KURKISTA tapahtumakalenteriin Vaasan kaupungin erinomaisilla nettisivuilla!   Tältä sivulta löydät kulttuuritarjonnan Vaasassa ja luet uusimmat kulttuuriartikkelit…   https://www.vaasa.fi/kulttour/?fbclid=IwY2xjawFl3B1leHRuA2FlbQIxMAABHTfaEYi9g3BtL6BbU53WdT2H-OfluPXgzdUyGL1v8hIkldHBppP-W2bMHw_aem_CSUcqa1mzMaENV_RztWFtg   Kulttuurisyksyssä tapahtuu – Vaasan seutu on täynnä tapahtumia, isoja ja pieniä, jokaiseen makuun. Valitse parhaat palat ja viihdy!   VAASAN MUSEOT – esillä nyt   Vaasan museot

100 vuotta tulee täyteen 6.12.2024

Vaasan kaupungintalon julkisivun VALTIONHOITAJIEN KORKOKUVA on Vaasan taideyhdistyksen lahjoitus puheenjohtajansa professori Karl Hedmanin aloitteesta. Taideteos rahoitettiin yleisellä rahankeräyksellä.   Korkokuva paljastettiin itsenäisyyspäivänä 6.12. 1924.   Pehr Evind Svinhufvud 18.5.1918 – 2.12.1918 ja Carl Gustaf Mannerheim 12.12.1918 – 25.7.1919 toimivat Suomen valtionhoitajina ennen ensimmäisen tasavallan presidentin