VIIVA ELÄÄ! – Piirustuskilpailu

Tiedote Vaasan kouluille /kuvataidetta opettaville

Yhdistyksellämme on ilo ja kunnia kutsua teidät ja oppilaanne mukaan syksyn tapahtumiin: Juhlaseminaariin lokakuun lopulla ja piirustuskilpailuun – VIIVA ELÄÄ!

Piirustuskilpailu käynnistyy heti koulujen alkaessa.

Piirustuskilpailu juhlistaa piirustuksen/kuvataiteen opetusta Vaasassa. Taideyhdistyksen piirustuskoulu perustettiin 80-vuotta sitten vuonna 1942. Koulu siirtyi kaupungin ylläpitämäksi ja osaksi taiteen perusopetusta vuonna 1992.

Yhteistyöterveisin

Aimo Nyberg
Kuvisope, eläkkeellä
Vaasan Taideyhdistyksen hallituksen jäsen

Ohjeet opettajille piirustuskilpailuun VIIVA ELÄÄ!

Aika: 15.8. – 30.9.2022

Yhteyshenkilö Aimo Nyberg 050 3308540

OHJEET OPETTAJALLE

1. Toimita koulusi kilpailutyöt viikolla 39 eli 26–30.9. osoitteeseen TAIKON,
    Itäinen Kasarmintori 7–9, Kasarmi 11.
  2. Paketoi hyvin! Jätä paketti Taikoniin VIIVA ELÄÄ! PALAUTUSPÖYDÄLLE
  3. Paketin päälle vielä

Lähettäjä (opettajan nimi) ja  töiden palautusosoite: (työt tuodaan takaisin marraskuun alussa)

Töiden arviointikriteereissä painotetaan:

Ikäkaudet huomioiden (neljä sarjaa) tekijän into ja taito käyttää perinteisiä piirtimiä ideansa esittämisessä omalla persoonallisella tavallaan. Plussaa saa kekseliäisyydestä aiheen valinnassa. Aiheet voivat olla:

1. havaintopiirustuksia (lähiympäristön kohteita, esineitä, omia havaintoja jne.) tai
  2. mielikuvituksen lentoa!

JOKAISESSA kilpailutyössä tulee olla kuvapuolella tekijän signeeraus.
Työn taustapuolelle teipataan tai liimataan TIEDOT OSALLISTUJASTA – lappu:
Tekijän nimi, teoksen aihe tai nimi, koulu ja luokka / ikäluokka
Huom! Vain 1–3 työtä/osallistuja!

Vaasan Taideyhdistys jakaa stipendejä 29.10. 2022 juhlaseminaarissa. Taideyhdistys pitää itsellään oikeuden määrittää jaettavien stipendien määrän ja suuruudet.

Tuomaristoon kutsutaan mukaan entisiä piirustuskoulun/kuvataidekoulun oppilaita ja kaksi yhdistyksen hallituksen jäsentä.
Kilpailutöistä kootaan myös näyttely Taikonin tiloihin 11.10.–4.11. 2022.

TIEDOT OSALLISTUJASTA (opettaja monistaa tarvittaessa lisää)
Liimataan/teipataan jokaiseen kilpailuun lähetettävään piirustuksen taustapuolelle.

TEKIJÄN NIMI     _______________________________________________________

TEOKSEN NIMI     ______________________________________________________

KOULU JA LUOKKA _____________________________________________________

alakoulu 1-3 lk.    alakoulu 4-6 lk.   yläkoulu   lukio/ 2.aste

Nämä ohjeet on lähetetty kaikille Vaasan kouluille viikolla 32

Piirretty kuva linja-autosta.

Portfoliohaku

Vaasan kaupunginkirjasto saa uuden kirjastoauton alkuvuodesta 2025. Ulkoasun suunnittelu tullaan tilaamaan taiteilijalta portfoliohaun kautta. Haku on suunnattu ammattitaiteilijoille Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla. Haku on auki 7.-27.10. ja haun perusteella valitaan max. 3 taiteilijaa.

Yhdistyksen syntymäpäivää vietetään museolla

7.11. 1917 perustettu Vaasan Taideyhdistys viettää 107 vuotispäivää yhdessä Pohjanmaan museon kanssa. Hieman jälkikäteen, eli lauantaina 16.11.2024. Kellonaika on 13 -14. Yhdistyksen jäsenille tästä tiedotetaan vielä erikseen.   Taideyhdistyksemme järjestää yhdessä Pohjanmaan museon kanssa Pohjoistuulen metsä -näyttelyn yleisöesittelyn. Paikalle saadaan näyttelyn toteuttaneista valokuvaajista Ritva Kovalainen

Syksyn kulttuurivinkit kootusti KULTTOURISSA

KURKISTA tapahtumakalenteriin Vaasan kaupungin erinomaisilla nettisivuilla!   Tältä sivulta löydät kulttuuritarjonnan Vaasassa ja luet uusimmat kulttuuriartikkelit…   https://www.vaasa.fi/kulttour/?fbclid=IwY2xjawFl3B1leHRuA2FlbQIxMAABHTfaEYi9g3BtL6BbU53WdT2H-OfluPXgzdUyGL1v8hIkldHBppP-W2bMHw_aem_CSUcqa1mzMaENV_RztWFtg   Kulttuurisyksyssä tapahtuu – Vaasan seutu on täynnä tapahtumia, isoja ja pieniä, jokaiseen makuun. Valitse parhaat palat ja viihdy!   VAASAN MUSEOT – esillä nyt   Vaasan museot