Taidekaupunki Vaasan juuret

Vaasan taideyhdistys

Vaasa tunnetaan nykyään hyvin maailman kuvataidepiireissä. Hyvät edellytykset tälle on antanut mm. Vaasan taideyhdistys.

Yhdistys alkoi vuonna 1918 kerätä kaupunkiin ensimmäistä julkista taidekokoelmaa, haaveili taidemuseosta ja perusti piirustuskoulun vuonna 1942.

Tänään Vaasassa on useita julkisia taidekokoelmia Pohjanmaan museossa, Tikanojan taidekodissa ja Kuntsin modernin taiteen museossa. Yhdistyksen piirustuskoulun toiminta on siirtynyt syksyllä 1991 Vaasan kaupungille osaksi virallista taiteenperusopetusjärjestelmää.

Vuonna 1917 perustettu Vaasan taideyhdistys edistää edelleen aktiivisesti vaasalaista kulttuurielämää herättämällä kiinnostusta kuvataiteisiin, kannustamalla niiden harjoittamiseen ja tekemällä kuvataiteita tunnetuksi.

Tiesitkö?

Yhdistyk­sen historiaa

Vaasan taideyhdistys perustettiin 7. marraskuuta 1917 tukemaan taiteilijoita ja taiteilijajärjestöjä sekä kasvattamaan ihmisten taiteen tuntemusta. Vaasassa ei tuolloin ollut julkista taidekokoelmaa, joten sen luominen kuului alusta lähtien yhdistyksen tavoitteisiin. Kokoelmasta piti tulla kaupungin taidemuseon perusta.

Taidekokoelman teos numero 1

Vaasan taideyhdistyksen kokoelman ensimmäinen teos, Helene Schjerfbeckin guassi ”La petite servante”, hankittiin yhdistyksen ensimmäisestä vuosinäyttelystä 1918.

Vuonna 1998 kokoelma lahjoitettiin Vaasan kaupungin museoiden haltuun ja yhdistys kartuttaa sitä edelleen. Nykyisin teoksia on kolmisen sataa ja suuri osa niistä on esillä julkisissa tiloissa.

Kokoelma

Tutustu Vaasan taideyhdistyksen kokoelmaan